1968 • Löddeköpinge

Borde inte skriva detta men....

Notering - Distans
Borde inte skriva detta men gör det i alla fall.
”Det går bra nu!”
Sådär.
Nu är det jinxat och klart för en rejäl skada.

Fakta är dock att jag har märkt en rejäl utveckling de senaste veckorna. Jag har fått den känslan som jag så gärna ville få efter att ha kämpat med grundträning från september. Börjar komma i den där ”lågvarviga” formen där jag springer med min ”5:45-ansträngning” och upptäcker att klockan snarare visar på 5:20-fart. Har haft flera distanspass nu under julledigheten där jag nästan har skrattat när jag har tittat till på klockan. Efter Yddingeloppet, i slutet av oktober, så har fokus legat på att rampa upp långpassen igen. Jag gillar egentligen inte att springa långpass. Sådär. Då var det också sagt. Däremot, så känner jag att det är något som jag gör relativt enkelt (upprampningen alltså) och jag känner också att kroppen svarar väldigt bra på långpass. I början på november så tyckte jag att 80 minuter lugn jogg var rätt så slitig för ben och fötter. I söndags sprang jag 2 timmar och det kändes lätt hela vägen.

I övrigt så har jag kört mina kvalitetspass mitt i veckan, mest tröskel och olika progressiva snabbdistanser samt kört lite lättare kvalitet på löpbandet under helgen (mestadels olika backpass). I takt med att mina långpass har blivit längre så har mina distanspass blivit lättare och därigenom också både snabbare och längre. Volymsnittet har därför också gått upp per automatik från i runda slängar ca 40-45 till 50-55 km/vecka med toppar på över 6 mil. Har också fortsatt med styrketräningen även om jag inte riktigt når upp till min ambition att köra runt hela kroppen 2 varv/vecka.

Eftersom julen låg så fantastiskt fint i år med många klämdagar, så kunde jag unna mig 17 dagar ledigt. Vi hade inte heller några resor eller särskilt många andra inplanerade aktiviteter. Detta närde en idé om att köra lite ”träningsläger” över ledigheten. Lekte med tanken att träna varje dag (någon slags träning) men satte inte upp det som ett mål för att riskera att stressa fram några dumheter. Det blev därför 2 dagars helvila under 17-dagarsperioden. Hann dock med 12 löppass på sammanlagt lite drygt 16 mil samt 5 styrkepass, vilket jag är mer än nöjd med. Har också känt mig pigg i kroppen trots att jag flera gånger har sprungit 3 dagar på raken. Är väl egentligen bara 1 pass, ett långpass den 29/12, som jag sprang med stumma ben och taskig känsla.

Som läget är precis just nu så ligger jag lite bättre till än vad jag hade vågat hoppas på, både när det gäller löpkänsla och volym. Känner inte heller att jag vare sig vill eller behöver öka totalvolymen eller längden på mina långpass mer. Har ändå inga planer på att springa några långlopp 2020, utan kommer att träna till millopp och terränglopp upp till max 15 km. Kan jag hålla i långpassen på 90-120 minuter, med något enstaka pass på +2 timmar då och då, så är det jättebra. Kan jag snitta runt 4,5-5 mil/vecka så är jag också jättenöjd. Det är nog också den mängd som jag kan hantera inom ramen för hur livet ser ut i övrigt.

Framåt då? Fortsätter med ren grundträning några få veckor till men kommer snart att börja fasa in fart för att ruska lite liv i gubben. Januari och februari blir nog en period med lite kombinerad grund- och fartträning. Den 8 mars ska jag springa Stävie Trail 13 km (mest på skoj och för att få till ett stenhårt löppass) och sedan ska jag försöka hitta något trevligt millopp längre fram i vår att försöka komma i kanonform till.

Kämpa HF!

6 januari 2020 - 22:00

Kommentarer

Marcus Nilsson - 7 januari 13:45
Härligt HF!
Jens Sandahl - 7 januari 14:31
Gôtt asså!
HF Löfgren - 7 januari 15:16
Tack grabbar för glada tillrop!