Triathlon Avancerad träning 1 inlägg 279 visningar

Periodisering

1982 • Stockholm
#1
20 oktober 2019 - 15:54
Gilla 
Hej, jag behöver hjälp med att fortsätta utvecklas mot triatlet/Ironman2020.

Jag har nyligen klarat av Superklassikern och har på så sätt fått en ganska bra grund till att fortsätta utvecklas från till att bli triatlet. Mitt stora mål är Ironman Kalmar 2020. Jag har fem Stockholm Maraton i ryggen, en Superklassiker och några mindre individuella tävlingar. Nu är det 10 månader kvar till Ironman och jag försöker lägga upp ett bra träningsprogram. Föregående träningsår landade på ca 470 träningstimmar, senaste veckorna har varit ganska låg träningsvolym, 7-8 timmar/v. Jag har estimerat att jag bör landa på 550-600 träningstimmar ett år framåt.

Så hur ska jag lägga upp ett effektivt träningsprogram? IM är såklart det stora målet, men jag hoppas på att beta av Superklassiker#2 på vägen dit. Det är alltså den grundläggande periodiseringen jag är ute efter.

Jag har en grundtanke; nu i början (12 veckor) köra fokus på teknik/explosivitet med en liten komplettering av volymträning. Dvs nu tar jag mig tiden att bli bättre på simningen framförallt, men försöker även få till explosivitet på cykel och löpning och en del långpass på rullskidor.

Därefter lägga om och fokusera mer på volym och individuella långpass. (12 veckor)

Om 24 veckor (drygt 5 månader) fokusera på att börja triatleta på riktigt. Dvs köra kombinationspass med simning/cykling/löpning 1-2 ggr per vecka, med pass upp mot 3:30-4:00 timmar. Totalt tänkte jag landa på 15-17 träningstimmar när det är som allra mest.

Sist blir det såklart tävlingsförberedelser, där VR/Vansbro är några av delmålen.

Vad har ni för erfarenheter av 10 månaders träning till IM? Mitt största misstag hittills har varit att köra för många pass i mellanmjölk och för få explosiva/stegrande pass.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.