Cykel Mountainbike 6 inlägg 6317 visningar

Aluminium eller kolfiber på MTB?

1988 • Hisings Kärra
#1
7 april 2015 - 20:20
Gilla 
Låt säga att priset inte spelar någon roll.
Är det då bara en smaksak gällande kolfiber eller aluminium?
Har den ena eller andre några för/nackdelar?
Hållbarheten?

Tack / Krille
Magnus Billberger
1968 • Falun
#2
8 april 2015 - 12:00
Gilla 
Priset har kanske störst betydelse i sammanhanget. Jag har inte cyklat kolfiber i den utsträckning att jag kan ge någon rimligt objektiv rättvis jämförelse, men min högst subjektiva uppfattning är att kolfibern har förutsättning att ge en lite bättre cykel dels i form av lite lägre vikt och framför att genom att man i större utsträckning kan styra ramens egenskaper i termer av styvhet (respons) och flexibilitet (följsamhet). Så länge priset spelar roll så anser jag dock personligen inte att skillnaden i pris står i proportion till skillnaden i cykel.

Båda materialen kan gå sönder, men delvis av olika anledningar. Aluminium har ett rykte om att utmattas, men jag har också läst att detta ska vara ett problem som i hög grad löst inom materialutvecklingen. Kolfibern lär vara känsligare mot smällar och pangar man in i en sten så kan aluminiumramen klara sig med en buckla där kolfibern får en mer allvarlig skada.

Det finns många (inklusive jag själv) som fundera över jämförelse. Sök på mtb alloy versus carbon.
1968 • Kapp
#3
8 april 2015 - 19:36
Gilla 
Kolfiber/carbon är i dag det bästa. styvare ram och lättare,komforten är oxå blivit väldigt bra,
De tål ganska mycket stryck innan de går sönder å vill nog påstå att det är lättare att reparera en kolfiber ram än en krokig alu ram.

Sett försök (hittar den inte nu) på att förstöra en alu och en carbon ram,
Slutsattsen är var att carbon rammen var helt klart mycket starkare och på visa moment omöjlig att få sönder,
1988 • Hisings Kärra
#4
9 april 2015 - 07:39
Gilla 
Okej tack för svaren.
Jag har fått lite mer input :)
#5
5 februari 2019 - 09:56
Gilla 
Koldioxidfallet är att det inte alltid är omedelbart uppenbart när det är skadat - vilket kan leda till misslyckande under stress. Därför måste en kolram vara noggrant bedömd efter en stor krasch. http://inmethod.com/forum/user/profile/119225.page
#6
14 februari 2019 - 16:43
Gilla 
Kolfibern är bra eftersom den har hög hållfasthet, styvhet och låg vikt - det är starkare än aluminium och lättare än stål, vilket visar sig vara ett effektivare material: http://l2-galvano.xobor.de/t46835f5-Rohini-Kasturi-CEO-and-Businessman-In-California.html
Kroppen tillverkad med användning av en komposit har mer torsionsstyvhet, som spelar in i bilens säkerhetshand och har ett högre motstånd mot korrosion. http://yourmidwestmedia.boardhost.com/viewtopic.php?pid=401587
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.
 annons