Löpning Avancerad träning 11 inlägg 3210 visningar

Marastatistik för den som vill nörda lite

Anders Bergman
1975 • Stockholm
#1
19 april 2014 - 22:31 (Redigerad 19 april 2014 - 22:34)
Gilla 
Hittade denna Garminaktivitet idag från Steve Way. Jag förstod det som att han kom först bland ickeeliten i London Marathon och var även 3:e britt totalt.
http://connect.garmin.com/activity/479081836

HR spikarna i början och slutet av loppet är felaktig data enligt honom själv.

Jag tyckte iaf att det var lite roligt att se kadens och annat på en sådan duktig löpare.
1968 • Kållered
#2
20 april 2014 - 09:39
3 Gilla 
Training effect: 4,9.
Hehe...
1979 • Kristianstad
#3
20 april 2014 - 09:51
Gilla 
Intressant. Jag blev förvånad över att han inte hade högre snittpuls än 157.
Anders Bergman
1975 • Stockholm
#4
20 april 2014 - 11:00
Gilla 
Ja bara 80% i snitt... Trodde att man låg lite högre än så på en mara.

The HR spikes at beginning and end are definitely false readings, the 2nd half was limited I think by my peg strength and fatigue into the slight headwind and cardio wise I was within myself. I would have hoped to have been closer to 160bpm to be honest, my max is probably just under 180 these days. Haven’t measured it in a test for a while, back when I was 35 it was around 185ish
Didn’t notice any real difference in the VO or contact time so I was quite surprised by the graph as well!
Cheers
Steve
Lars Lindefelt
1958 • Borlänge
#5
20 april 2014 - 15:03
Gilla 
Maran bör löpas så man inte drar på sig mjölksyra i onödan så 80% är inte orimligt. När vi leder intervaller i spinning guidar vi mot 80-85% och då ligger arbetsperioden på 2-5 minuter med vila 1 minut. Tempot i marathon är ganska långt från max. Det är mest distansen som "dödar" i marathon. Det var lite därför jag aldrig satsade på maran som aktiv. Avvakta, avvakta ... men bli trött ändå.
1965 • Kungsholmen
#6
20 april 2014 - 16:18
Gilla 
Jag brukar snitta 165 (87%) på maran vilket jag har för mig är ganska normalt. Undrar om han inte har felskattat sin maxpuls. Träningseffekt 4.9 låter ju också skumt, jag når 5.0 på många hårda träningspass och definitivt på lopp.
Staffan Malmberg
1954 • Hyltebruk
#7
20 april 2014 - 18:15
Gilla 
Ca 85 % för mig.
1965 • Kungsholmen
#8
20 april 2014 - 18:25
Gilla 
Rättelse: snittpuls 162 (85%) är det som gäller för mig också.
Anders Bergman
1975 • Stockholm
#9
20 april 2014 - 21:19 Redigerad 20 april 2014 - 21:22
Gilla 
85-87% Hade jag gissat på... Men det är ju skickligt att hamna på det i snitt för man har väl kanske lite pulsdrift också?

Som han skrev: "my max is probably just under 180 these days". Och kalkylerar man om 157 så får jag det till 87%. Alltså en felaktig inställning i Garmin.
Mr. B
1963 • Hemma
#10
20 april 2014 - 22:33
1 Gilla 
Anders Bergman
1975 • Stockholm
#11
21 april 2014 - 01:45
Gilla 
Rätt bra jobbat på 3 år. http://www.steveway.co.uk/?page_id=2
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.