Den 16 december 2020 lanserade vi en ny design och ett helt nytt upplägg på våra sajter.
Det innebär att alla funktioner från Skid, Tri, Cykl och Svettig nu ryms här på Jogg. Läs mer här!
dit hjärtat tar mig

på rätt väg

Att springa kortare men oftare verkar vara ett framgångsrecept. Jag blir inte lika sliten, känner att jag gör större framsteg och det blir dessutom lättare att ta sig ut i gråväder när jag vet att jag inte behöver vara ute så länge.

De senaste passen har jag dessutom struntat helt i hur fort programmet tycker att jag ska springa, utan har låtit benen springa i den fart som känns lagom. Det innebär ett snabbare medeltempo än vad programmet föreslår, men om jag ska kunna springa så sakta som programmet tycker så kan jag inte springa utan måste gå en massa. Kanske att algoritmerna passar bättre för snabbare löpare, ungefär som styrkelyftsprogram baserade på procent av 1RM funkar bättre för starkare lyftare än för nybörjare eftersom de “lätta” passen helt enkelt blir löjligt lätta för någon som inte är så stark från början, och de “långsamma” passen blir orimligt långsamma för någon som inte är så snabb.

Hur som helst, jag känner att jag är på rätt väg här. Mitt mål just nu är bara att bygga upp en bra grundkondition så jag har något att basera den mer maratonspecifika träningen på nästa år. Så länge jag känner att det här ger resultat tänker jag fortsätta.

2 kommentarer till inlägget

J C
1970 • Solna
#1
25 oktober 2020 - 21:57
Ditt program liknar mitt och för mig har det fungerat också bättre oftare och lättare än tempo runs eller HIIT. Kör jag hårdare blir jag tröttare och behöver vila längre. Ibland är det så långsamt så att folk som går går fortare än det jag springer. Lärt mig att min plan är långsiktigt och det spelar ingen roll om jag inte är så snabbt. Det är ändå viktigt att "hoppa" mellan ben (aka springa) än att gå för det kräver ändå en viss färdighet att kunna göra det.

Det finns några gurus som inte håller med men jag har sett roligare förbättring med långsamt istället för pain for gain.
Annika
1979 • Sverige
#2
26 oktober 2020 - 07:29
Ja, jag tror nyckeln är att springa sakta men fortfarande springa. Allt beror väl på vad man har för mål men jag inbillar mig att både de riktigt långa långpassen och de stenhårda intervallpassen är viktigare för dem som kommit längre i sin löparkarriär och måste utmana sig för att komma vidare.
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.