Bästa sätten att ta sig till gymmet

Älskar du att gymma? Såvida du inte har ett hemmagym med massor av grymma maskiner tar du dig säkert, precis som vi, till gymmet flera gånger i veckan. Det kan bli ganska mycket tid man lägger på transport varje vecka, även om det så klart beror på hur nära gymmet man bor. Men hur kan du se till att du använder även tiden det tar att ta sig till gymmet till något produktivt som gynnar din träning? Här kommer några tips!

 

1.    Promenad

Om du gillar att promenera till gymmet, se till att gå lite snabbare än vad som känns bekvämt. Det sägs att folk som går snabbt lever längre, och det är klart att hjärtat får pumpa på lite extra när man anstränger sig ett snäpp hårdare. Se bara till att du har bra promenadskor på fötterna. Tänk på att skor som är gjorda för att springa i inte är optimala att promenera i eftersom stötdämpningen är anpassad efter att man sätter ner fötterna annorlunda.

 

2.    Jogga

Vårt absoluta favoritsätt att ta oss till gymmet är att jogga dit. Detta är en perfekt uppvärmning inför vad som komma skall och ger både kroppen och huvudet en möjlighet att ställa in sig på träning. Vissa är rädda för att jogga till gymmet eftersom de är rädda att de ska vara för trötta för att träna när de kommer fram. Men detta behöver man inte oroa sig för om man är i någorlunda god form. Tvärtom känns det som att man lurar sig själv lite, precis när man är färdig med joggningen börjar något helt nytt, och det känns som att man får nya krafter. Dessutom kan man ju sätta sig och vila fem minuter med lite vatten när man kommer fram, det är absolut inte förbjudet. Om du verkligen vill maxa träningen kan du även jogga hem när du är klar. Skaffa helst en bra ryggsäck anpassad för löpning, så blir det en trevligare upplevelse.

 

3.    Ta bilen

Om det regnar eller du kanske har långt till gymmet kan det ibland vara nödvändigt att ta bilen. Men hur kan du göra det till en hälsofylld upplevelse? Varför inte lyssna på en bra podcast om träning medan du kör? Gör om din bil till en hälsomobil, med bilmattor från bilmattor.com som skyddar golvet mot bakterierna du drar in med gymskorna, proteinshakes eller smoothies och kanske till och med några hantlar i bagaget ifall du känner för att träna i friska luften någon gång. Vad vi tänker på påverkar vad vi gör, så försök lyssna på antingen program som lär dig något nytt om träning och hälsa eller åtminstone på musik som gör att du blir riktigt, riktigt träningssugen. Högtalare som kan hantera ordentlig bas kan verkligen göra att man känner sig riktigt taggad. Låt inte bilen vara full av skräpmatsrester, chokladpapper och urdruckna läskburkar. Detta gör det inte lättare för dig att ha en aktiv livsstil, utan kan göra det mycket svårare om du har otur.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.