Vägen tillbaka efter en hälseneskada

Jag kanske bara är dålig på att Googla men jag tycker inte att jag hittade så mkt bra info om erfarenheter kring rehablitering när man dragit sin hälsena så jag tänkte blogga lite om vägen tillbaka till att kunna löpträna igen. 

 

Jag skadade mig i början av november och var tvungen att ha gips i två veckor följt av 7 veckor av en air cast-stövel. Jag började med tre klackar och tog bort en klack varannan vecka. När jag blev av med stöveln i början av januari och ringde till vårdcentralen fick jag svaret att de inte hade någon tid hos en sjukgymnast på 4 veckor, så det rekommenderar jag verkligen att se till att boka tid INNAN man blir av med stöveln. Det förlängde tyvärr min rehabliteringstid. När jag väl fick komma till sjukgymasten fick jag göra ett par enkla övningar för att han skulle se hur bra rörelse jag hade i foten. Jag fick även stå på ett ben och böja på benet för att se om jag kunde hålla balansen. Eftersom jag var där 4 veckor senare än tänkt så hade jag kommit långt i läkningsprocessen, men jag var gansa stel kring fotleden vilket gjorde att jag hade svårt att ändra riktning i sidled. Det gick bra att gå rakt fram, men gången blev ganska stapplig så fort jag skulle "parera" med foten. 

Jag fick ett par övningar att göra hemma för att öva upp rörligheten, bland ananat så skulle jag sitta på en stol och göra växla mellan tvåhänvingar och motsvarande fast på hälsen.

En annan övning var att sitta på en stol och dra foten fram och tillbaka längst med golvet tills det tog emot, vilket det gjorde ganska fort. Slutligen skulle jag lägga en handduk på golvet och ta upp den med tårna. 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.