Viktor Johansson PT

Löparsäsongen är här - Skynda långsamt och förebygg skador

Har du känningar runt knät efter/under dina löppass? Har du en oroande känning på insidan eller utsidan av smalbenet? Får du ont vid hälbenet och under foten när du springer? Får du lätt ont i ländryggen när du springer?

image

Dessa symptom/skador är de vanligaste hos oss löpare

Vad beror det på?
Om jag tittar på mig själv så är jag alltid motiverad för löpning efter Vasaloppet. MEN! Jag har lärt mig. Från juli till och med mars fokuserar jag på Vasaloppet och då blir det mer stakträning och överkroppsstyrka. Benen är inte redo att börja springa!  

Vad jag fokuserar på i början är löpstyrka och kortare pass i lugnt tempo, vilket är svårt med tanke på att vädret blir bättre och att folk runt omkring springer mer. Jag måste bromsa mig själv i början.

image

Löpteknik

  • Hållningen - Du är stolt, stark och rak
    Brösta upp dig, få fram höften och håll blicken dit du ska.

  • Armpendeln: Armarna gör inte jobbet, de ska bara hänga med
    Kompakt rörelse, armarna nära kropp, handflatorna mot bröstet.

  • Fotisättningen - Börja isättningen rakt under dig på framfoten
    Korta steg, med högre frekvens. Ett bra riktmärke, 180 steg/minuten.

  • Så här korta steg ska du ta. Lyssna och testa hemma.

Gör som Malin - boka in träningspass med mig och bli en löpare!

image

Igår var det dags igen för PT-pass med Viktor Johansson PT på GolfarenanGym. Löpteknik på löpbandet, 5*2min intervaller (1 min ståvila) i mestadels 4,20-tempo med superbra tips under tiden. Även rörlighetsträning, stretch och core ?? Det finns helt klart utrymme för utveckling men det är också det som triggar mig att fortsätta att jobba mot mina mål.

På söndag är det dags för årets första lopp, Varvetmilen i Helsingborg. Förberedelserna är gjorda så nu är det bara att invänta rätt dag också ????

image

Just nu är jag så himla glad och nöjd! Äntligen, äntligen kom jag under de där 50 minuterna på milen som jag kämpat för länge nu. Redan i början av loppet hittade jag ett tempo som kändes bra och som jag kunde hålla sen hela vägen. Med jämna mellanrum ekade Viktor Johansson PT ord ”fram med höften och sträck på dig” genom huvudet. En kort dipp kom vid 6km men pannbenet vann kampen och Intendshoten från Umara hjälpte mig att hålla energin uppe. 

Och tiden?? Nytt pb på 49.19 ????Älskar känslan av att träningen ger resultat ?? 

 

https://viktorjohanssonpt.se/

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.
 annons