Veckans träning v.50

Jaja. Bättre sent än aldrig. Såhär såg förra veckans träning ut:

Nästan 5 mil. Hur gick det till?  12km i snö, 18km på löpband och resten på skånsk barmark..

 

Men jag känner mig sliten just nu. Vet inte om det beror på att det blivit mycket löpband och att kroppen reagerar på nytt/ovant underlag eller om det bara är så att jag är allmänt trött i både kropp och huvud. Jag har kämpat på riktigt bra med löpningen den senaste tiden. Hållit den hårt i handen för jag vet att det mesta blir bra bara jag tar mig ut och springer. Rent fysiskt så är det ju alltid härligt efter en löptur, men just nu känner jag mig så himla osugen på att springa – och jag tänker att det inte är så bra för psyket.

Min tanke var att ha en hög veckomängd hela december ut och därmed också nå den där farthållaren med snitt på 3mil/vecka under hela 2017. Men med två veckor kvar börjar jag fundera i andra banor. Kroppen behöver nog ett lite break. Träna annat, lättare belastning, mer vila. Så att jag kan stega in i det nya året med fräsch känsla och köra igång med nytt upplägg utan att vara utsliten av decembers kilometerjakt. Jag är så jävla nära 3mil/vecka ändå, så jag kan säga (om någon någonsin skulle fråga!) att jag snittade 3mil i veckan 2017 utan att ljuga. Några kilometer hit eller dit liksom.

För vissa är 3mil i veckan ingenting såklart, men för mig känns det ändå som en seger. Kroppen som bara sa nej tidigare, som alltid hade ont någonstans och som inte tålde mycket löpning alls har nu fixat att springa tre mil VARJE vecka i ett helt år. Det är så mycket större och häftigare än att greja 6mil/vecka i kanske 2månader. Att ha kontinuitet över så lång tid, och att vara smärtfri så länge trots (eller tack vare?) en hög dos löpning är för mig är skithäftigt!

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.