Hej! Detta är mitt första blogginlägg någonsin.

Varför ska jag skriva detta? Det kan vara kul att läsa om några år, som en dagbok? Om någon annan vill läsa det och tycker att det är intressant så är det bara roligt! :) När jag börjar skriva detta är det mitt på dagen på nyårsafton och det är 10 grader + ute (kanske jag ska ut och jogga några kilometer?)

Har tänkt göra detta i flera år skriva blogg alltså, nu testar jag i alla fall. Det jag tänkte skriva om är min löpning som är mitt största fritidsintresse. Jag fastnade för detta när jag började intervallträna tillsammans med SATS Running Club någonstans runt år 2011. Innan dess körde jag ofta samma runda i samma fart, tre varv runt Trekanten i Liljeholmen. Panikträning inför årets lopp Midnatssloppet. År efter år kom jag aldrig ner under 50 på milen. Men med SATS lärde jag mig hur kul det kunde vara att springa lite snabbare och det gav dessutom resultat snabbt. 50 minuter var snart inga problem och jag började snegla på längre sträckor. Helt plötsligt var jag anmäld till en mara, 2014 sprang jag min första Stockholm marathon. Mestadels träning ensam vilket var tufft mentalt på långpassen :) Därför anmälde jag mig till TSM Running året därpå. Tränade med TSM inför Stockholm Marathon 2015 och 2016. 

Nu inser jag att föregående stycke inte alls handlar om 2016 utan blev en snabb sammanfattning på hur jag började löpträna mer effektivt och samtidigt på ett sätt som är mycket roligare, alltså tillsammans med andra. Till alla som jag pratar med löpning om brukar jag rekommendera att hitta en löpargrupp att springa med. För egen del är planen att provträna med IF Linnea strax efter nyår och se om det är något för mig. Blev inget TSM i år.

Loppen är en av anledningarna att träna. "jag lever inte för att träna, jag tränar för att leva". 

Premiärmilen

Som ett formtest inför Stockholm Marathon som var årets stora träningsmål. 2015 sprang jag på strax över 42 min och jag ville ju få besked om att jag var snabbare, frågan var bara hur mycket? Premiärmilen hade bra väder för snabba tider (minns 2015 då det var snöslask och kallt). Deltog i provspringningen inför Premiärmilen och tog till mig tipsen om att ta det extremt lugnt uppför värsta backen för att sedan trycka på som en galning nedför. Det gick bra och jag sprang in på 41:48 och fick en high five av Szalkai i mål. Jämna tider rakt igenom hela loppet, troligen det bäst disponerade loppet jag gjort. Ett bra tips att ta det lugnt i denna tuffa backe som dyker upp i slutet av loppet.

5 km Sätra IP

Inget lopp men väl ett av de tuffaste träningspassen jag gjort på egen hand. Jag ville testa och se om jag kunde springa 5 km under 20 min. Hur det gick? 19:51 och en utmattad Robin klappade sig själv på axeln. Det var riktigt tufft men roligt att ha klarat av det. Ger ännu mer repsekt för att klara av dubbla sträckan under 40 min vilket jag önskar göra någon gång. Bilden visar mina mellantider samt GPS:ens uppfattning om vad som är 5 km.

Scaniamilen Södertälje

Roligt lopp på en tuff bana i skogen i Södertälje. Satsade hårt på att komma in under 44 minuter men det gick inte riktigt. Ändå lite snabbare än året innan.

ASICS Stockholm Marathon

Träning med TSM Running för andra året, vilket är en fantastiskt rolig träningsgrupp! Hade 3:30 som mål året innan och det klarade jag fint, så inför 2016 spände jag bågen och siktade på 3:15. Det visade sig bli för tufft, flera av långpassen slet ut mig mentalt eller fysiskt, så jag började någon gång i februari - mars inse att det inte skulle gå. Började springa långpassen med 3:30-gruppen och där kändes det rätt att ligga. De flesta kvalitetspass sprang jag med 3:15-gruppen, detta klarade jag av men jag kände ju att jag var bland de långsammare i denna grupp. Själva maradagen hade jag två mål: Slå mitt pers från året innan samt att vara snabbar än en kompis som sprang samtidigt men startade något senare än mig. Strax innan halvmarapassering såg jag att jag kunde springa 21,1 km under 1:40 vilket jag aldrig gjort förut. Hade krävts en spurt för att klara det men jag bestämde mig för att springa vidare i egen takt och jag passerade halva på 1:40:07. Minns inte exakt känslan nu ett halvår senare men jag hade bra kontroll på kroppen efter halva. Hade även familjen på plats längs banan vilket var peppande! Tog mig i mål på 3:27 och var inte alls sugen på den ölflaska jag hade med mig i väskan men var nöjd med loppet. Visade sig även att jag slog min kompis, så full pott! Solbränd på axlarna så solkräm är att rekommendera nästa gång. Korvstroganoff med risk är ett vinnande recept att äta dagen innan! Ölsuget kom efter en halvtimme.

Stockholm 10

Hade läst mig till att en superkompensation kunde väntas ett par veckor efter en mara så spände bågen och siktade på pers igen. Det gick inte men jag är nöjd att jag försökte. Benen var fortfarande sega efter maran och Västerbron var betydligt tyngre än även andra varvet på maran.

Trosa Stadslopp

Roligt lopp som jag vill springa igen. Men farten som jag hoppads på kunna hålla fanns inte i kroppen. Här en bild från målgången då jag hade fått upp farten och flög förbi de andra på upploppet :)

Fjällräven Classic

Inget löplopp men om man vill ett vandringslopp längs Kungsleden. Första gången jag var med och jag reste upp själv. Hittade en vandrare med liknande tidsmål i startfållan och vi gick hela sträckan tillsammans. Det var roligt att testa. Mina skor läckte dock in vatten direkt och jag fick en del skavsår. I mål blev jag magsjuk och det blev ingen rolig resa hem. Tur att det inte kom ute i terrängen dock. Tidmålet var 48 h och det gick bra med lite marginal. Blev dock slagen Lofsan men hade jag inte fått skavsår hade jag kunnat hoppa över sista nattvilan :)

Midnattsloppet

En dag efter jag vart frisk från magskjukan så det fanns inte mycket att ge. Testade att trycka på de första två km, sedan insåg jag att det är bara sänka farten rejält. Var ganska roligt ändå!

 

Hälsoloppet

Helt OK lopp, men sprang långsammare än två år tidigare så inte nöjd. Hade nu en liten svacka i löpningen som började efter målgången på maran.

 

I slutet av hösten skulle glädjen komma tillbaks, och just nu på nyårsafton har jag rätt bra motivation inför 2017! Har gjort ett flertal pass på löband nu sista månaderna där jag planerat att jogga 5 km och sedan kliva av, men mitt under passet bestämt mig för att köra intervaller också. Riktigt roliga pass när det kommer spontant och man slipper "intervallångesten" som man ibland kan ha innan tuffa pass.

 

Sammanfattar året med nästa 200 mils löpning, nöjd med detta och hoppas att det blir lite mer nästa år! Har inte bestämt vilka lopp jag ska vara med i, förutom Tunnel-loppet, Scaniamilen och Midnattsloppet som är självklara... 

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.