Stark löpare?

Vet ni vad!? Igår styrketränade jag.
Och gissa vad? Jo, idag har jag ont typ överallt.



Jag får nog erkänna att jag varit ganska usel på att få till ordentlig styrketräning de senaste månaderna. Att ha ont någonstans är en riktigt bra motivation och drivkraft och det höll igång mig i gymmet hela våren. För jäklar vad jag rehabade och hade mig. När jag sen blivit mer och mer smärtfri så har det inte blivit gjort lika noggrant.

Ur positiv synvinkel: Jag kör alltid igenom rörlighet och gör aktiveringsövningar för höft och rumpa i gymmet innan varje löppass. Och eftersom det känns som att jag springer vareviga dag så blir det ju en hel del vettiga minuter i gymmet ändå. Men, det där tunga har jag inte pysslat med på länge, så igår var det dags. Marklyft, knäböj, svingar och bålövningar. Mitt motstånd har handlat mycket om träningsvärken dagarna efteråt. För jag vet att den kommer med full kraft, och då går det ut över kvaliteten på löpningen.

Det är en svår nöt att knäcka. Balansen mellan styrkepassen och löppassen. Kombinationen. Särskilt när man inte har obegränsat med tid och andra saker att sköta, typ livet. Och särskilt inte när man är totalt hooked på löpning..
Samtidigt vet jag ju hur extremt viktig styrketräningen är för löpningen. För att vara fortsatt skadefri. För att utvecklas. För att bli snabbare och starkare. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och stå ut med träningsvärken nu i början. Hitta sitt eget sätt att kombinera dessa två, och hitta den där inre drivkraften till att göra det. Koppla ihop slitet i gymmet med belöningen i löpningen.

Hur har ni det? Flyter denna kombinationen på för er eller får ni kämpa för att få ihop detta?


Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.