Trail & Inspiration

Över- & under tröskeltempo – Tusingar!

Som ni kanske minns, var helgens löppass det tyngsta på väldigt länge…!
När jag gjorde den preliminära planen för den här veckan skrev jag därför:
Tisdag – Löpning (efter dagsform).”  Viktiga ord, de där sista.

Jag hade sett fram emot en vårrunda, där jag kunde insupa både solstrålar, fågelkvitter och värme. Det blev…tja…inte så mycket sånt, kan man nog sammanfatta det med.??
Det kändes mer som en höstrunda. På väg dit både haglade och regnade det, men som tur var hade jag i alla fall uppehåll när jag sprang.

img_9103
Värmde upp och kände på kroppen.
Den kändes betydligt mer vaken, om än inte 100 %-ig. Vilket inte är särskilt konstigt! Vad kan man kräva efter nästan 2 månaders löpuppehåll och så en förkylning på det?
Hade först tänkt mig fartlek, men bestämde mig till slut för tusingar.

Totalt 8 stycken, men fördelat på: Varannan 1000 meters-sträcka relativt lugnt och varannan strax under mitt tröskeltempo (ca 10-20 sek snabbare/km än min milfart). Dvs 4 stycken snabba och 4 stycken lite långsammare. (Dock inte långpass-långsamma).

Flåsigt värre, men ändå skönt att känna att kroppen trots allt svarar.
Och vad gäller fartlek; i teorin tycker jag att det låter som det perfekta löppasset! Kör hårt när och så långt du orkar, sedan lugnare. Som du önskar.

Problemet är att jag i praktiken funkar bättre under regelbundenhet.
Hm… Vänta nu. Jag som inte ens gillar planering?!! Jag förstår att ni eventuellt blir förvirrade här. Me too. Haha!
Men så är det: Struktur, när jag väl kör ett kvalitetspass, funkar bättre än att bara ”gå på känsla”. Risken är annars att jag inte pressar mig lika mycket och känner efter för mycket; ”är jag inte väldigt trött nu…?!” 
Känslan är däremot mitt viktigaste vapen, när jag kör distans- och långpass.:-)


Tagged: tröskel, tröskelintervaller, Tröskeltempo, tusingar
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.