Bring it on 2016!

2015- hur var det?!

 

Jag började året gravid i 6:e månaden och födde min son i slutet av mars.

Dessa tre månader försökte jag promenera såsom kroppen tillät och tog mig till gymet en gång i veckan och körde styrka med PT-Kicki. Sista gången jag var på gymet var två veckor innan förlossningen och folk stirrade rätt mycket :)

 

Sen kom april och maj. Två månader efter förlossningen. Jag hade full fokus på min lilla bebis såklart, och även rätt mycket strul med höfter och bäcken så blev knappt ens promenerat. Försökte så gott jag kunde ta mig ut men blev nästan inget. Mitt bäcken glappade efter förlossningen.. aj!

 

Juni och Juli blev det bättre och jag började komma igång med promenader, försökte gå varje dag med vagnen och det blev 2-4 km per gång. I Augusti ökade jag på och promenerade 5-6 km per gång.

I september fick jag klartecken av min PT att börja springa så började med att lägga in korta perioder med löpning i mina promenader. 1 minut här och var.

 

I oktober och november kunde jag få till 3-4 km i följd.

 Och i december tog jag mig runt Gävles adventslopp som var 5 km! Hurra! :)

 

Snabbt går det ju inte utan jag joggar nätt och jämt i styrfart! :) Men det går framåt!

Har även börjat träna lite trappmaskin och styrka samt rodd för att bygga upp lite muskler i kroppen!

 

2016 - Hur ska det bli ?

Status 2:a januari: jag kan jogga 4-5 km i sträck. Men det går inte fort. 7.50 - 8.30 - tempo.

Det spelar ingen roll hur mycket jag pressar och tycker att jag springer snabbt så ser jag på tempot och blir så besviken... men det går inte snabbare. Kroppen är tung och konditionen inte alls med mig.

Jag orkar helt enkelt inte snabbare.

Men så påminner jag mig om att jag har en underbar liten pojke därhemma och vad min kopp faktiskt har gått igenom med graviditet och förlossning senaste året och inser ju att jag inte kan räkna med att springa som innan... Inte än alla fall. Men jag jobbar på det!

 

Planen framåt ser ut som detta:

Måndag 4:e januari börjar jag och sambon en 10 veckor lång detox!

Ingen alkohol, inget godis, ingen skräpmat, inget onyttigt! Vi ska köra viktväktarmat och peppa varandra att träna! Jag ska försöka få till minst 3 löppass per vecka och hoppas orka mer o mer allteftersom kilona rasar.

Jag gick ner 8 kg sista 3 månaderna innan jul! Det går inte i rasande fart men det går!

Jag har som mål att gå ner 8 kilo till under dessa 10 veckos detox! och efter det kommer jag att ha ytterligare 8 kg kvar tills jag är på min mara-vikt igen! Som jag var när jag sprang min bästa mara 2011!

 

Ett annat mål jag har är ju Göteborgsvarvet. Jag fick ju min startplats uppskjuten till 2016 när jag blev gravid. Jag vet att det är ett väldigt svårt mål att gå från nuvarande 5 km jogging till 21 km löpning på bara 4,5 månader. Men jag ska göra mitt allra bästa och jag sätter ingen tidsmål annat än att ta mig runt och i mål utan att fastna vid repet på Hisingen!!!

 

Till min hjälp med mina mål 2016 har jag 3 underbara personer!


Min underbara, fantastiska helt makalöst söta son Julian. Bara att tänka på honom får mig att le och göra mig peppad och motiverad. Jag vill ju må bra och vara en bra mamma! Jag vill orka leka och busa och stoja, jag vill vara en bra förebild när han växer upp och han är min allra största motivation!

 

Sen förstås min härliga sambo. Som finns och peppar och stöttar och får mig att känna mig så älskad oavsett om jag gjort ett riktigt skitpass eller ej. Tack underbara Danne för att du finns i mitt liv!

 

Den tredje personen är Mia! Min löparförebild och idol! Mia hjälper mig med träningsschema och ska coacha mig nu inför Göteborgsvarvet! Med hennes erfarenhet och löparglädje som smittar av sig så känns det riktigt tryggt! Jag ska greja det här!

 

Kom igen 2016!!! Bring it on!!!

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.