Viktor Johansson PT

Mental träning - börja idag!

Som idrottspsykologisk rådgivare strävar jag alltid åt att öka din motivation samtidigt som jag hjälper dig att sätta tydliga mål. Jag har alltid fascinerat mig av tankar, känslor och hur våra inre bilder påverkar vår faktiska prestation.

“Tänk positivt och se framåt”

Detta är en av de vanligaste klyschorna inom idrotten, men också en av de mest betydelsefulla. Tror du inte på det du ska göra, då har du redan innan start en lång uppförsbacke du ska bestiga.

Jag tog min mentala träning till en ny nivå inför Vasalopp 2014. Då hade jag som målsättning att åka under 6 timmar och samtidigt åk in på medaljtid.  Det var runt den här perioden på året (precis innan jul) jag började skriva upp fraser som jag rabblade upp (både tyst och högt). Då jobbade jag på ett lager här i Halmstad, så trucken blev lite av ett träningsredskap. Det handlade om enkla fraser som,

“Jag är bättre tränad än någonsin” jag har åkt rullskidor i regn och motvind” “jag har åkt seedningslopp i grisföre, jag är mentalt laddad för detta”  

Veckorna innan loppet började jag också visualiserade hela Vasaloppsdagen från morgon till omklädningsrummet efter målgång. Jag tog mig igenom banprofilen massa gånger, jag åkte loppet  och pussade medaljen mentalt (efter några gånger kände jag faktiskt den kalla medaljen mot mina läppar). Dessutom jobbade jag med tankestopp, vilket innebar att jag satte igång de här positiva fraserna, så fort någon oro, rädsla eller något annat negativt kom upp.

Läs min berättelse och hur mina tankar var under loppet och hur jag klarade målsättningen.

Vasaloppet.

Mental uppladdning - Börja redan idag:

 

image

*Self-talk  = Prata med dig själv i korta fraser och använd tankestopp: Få fram alla positiva tankar, känslor och ta åt dig alltihop

“Jag är bättre tränad än någonsin” Jag har åkt rullskidor i regn och motvind” “jag har åkt seedningslopp i grisföre” 

När det dyker upp någon oro, rädsla eller något annat negativt, sätt igång med de positiva snacket/tänket igen.

*Visualisera = Se dig själv i bilder (mentala föreställningar). Du lär dig att skapa positiva erfarenheter av en upplevelse du egentligen har framför dig.

*Lär dig banprofilen och hur kontrollerna ligger

*Kolla Youtubeklipp med klassiska vasaloppsreferat. Känn stämningen!!

Vasaloppsstarten med Sven Plex.

Till sist - Ta med dig Gunde i midjeväskan, då kommer det gå undan

Gunde coachar.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.