Solovyova

Från 1mil någonsin till 2.3mil 2månader senare

För tre månader sen hade jag aldrig sprungit längre än 1mil. I helgen, drygt två månader senare är jag upp på 2.3mil. Nästa helg springer jag min första tävlings halvmaran. 

Skönt att ha kört strax över så att man vet att kraften och viljan finns. Sen hoppas jag på att komma under 2h. I helgen sprang jag på 2h 10min. 

Inför halvmaran tävlingen laddar jag med fler intervaller samt styrketräning för ben och höft. Kör nog inte längre än 1mil i helgen för att istället fokusera på att förbättra mjölksyreintaget och konditionen. 2.3mil kändes i höften och fötterna kan jag säga, vilket gör mig nervös. Men härligt med mycket motivation så att jag kan på ren vilja och konditionsträning klara mig förhoppningsvis hela vägen!

Jag kommer att köra mest vatten och sportryck för denna tävling och spara gele och mina maraton skor inför 4.2mil i september. 

2 kommentarer till inlägget

Ronny Lövstrand
1967 • Borås
#1
28 maj 2015 - 10:47
Jag tror du fixar det!

Men som tråkmåns får man väl höja ett litet varningens finger att det finns risk för skador om man går för fort fram. Så lyssna på kroppen om den säger ifrån. Sedan är det bra att dra ner lite på träningen sista veckan inför loppet så man fyller musklerna med energi och toppar formen.
1991 • linköping
#2
28 maj 2015 - 18:44
Hej Ronny,

Gick för fort fram första veckorna så de fick jag lida för senare. Sedan dessa har jag kört 2km ökning för varje vecka vilket har funkat bra.

Jätte bra tips inför loppet, de ska jag tänka på.
Tack!
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.