Med ett fast handslag

Fördelar med styrketräning

I största allmänhet är folk mer benägna att konditionsträna än att styrketräna. Naturligtvis är lättillgängligheten i att konditionsträna avgörande. Att ge sig ut på en promenad,en joggingrunda eller cykeltur kräver inga större förberedelser. Inget ont i dessa olika aktiviteter! Jag är en flitig utövare av dem själv.

Jag tänkte dock försöka ge mig på att förespråka fördelarna med styrketräning i hopp om att fler ska hitta till gymmen under 2014. Muskler på kroppen leder till en del positiva saker;

-När du är stark klarar du vardagen på ett bättre sätt. Att bära hem matkassar eller skrikande barn blir något mindre outhärdligt om man rent fysiskt känner att man fixar det. Att klara av saker själv är också ganska tillfredställande. Att slippa be om hjälp så fort något tungt ska hämtas ner eller flyttas.

-Mer muskler på kroppen leder till en större energiförbrukning, dygnet runt. En kropp med mer muskelmassa kräver mer energi, så enkelt är det. Alltså kan du äta lite mer utan att gå upp i vikt. Styrketräna och du behöver inte vara lika rädd för att lägga på dig fett.

-Du får med konditionsträningen samtidigt som du styrketränar. Om du väljer att utföra två eller flera övningar efter varandra utan vila kommer din puls att höjas, ditt hjärta får slå snabbare och du kommer bli andfådd och svettig. Precis som när du är ute och springer .Efter en timme i gymmet kan du gå hem och veta att du både byggt muskler och tränat din kondition. Tyvärr är inte förhållandet det omvända; du bygger inte muskler av att springa.

-Strong is the new skinny. Personligen tycker jag att det är betydligt mycket snyggare med en muskulös kropp än en smal och slank. Med lite synliga muskler på kroppen utstrålar man styrka och pondus. En dos av det behöver vi lite alla till mans.

-Styrketräning håller dig hel. Förutsatt att du inte går banans och slänger på alldeles för tunga vikter för snabbt. Se musklerna som ett skyddande hölje runt din kropp. Många av oss går omkring med snedbelastningar, värk i rygg och axlar etc. Med hjälp av en duktig PT kan du bygga bort problem av den här sorten. Eller ännu bättre, du bygger upp din kropp innan problemen kommer.

- Snabba resultat. Oavsett om du önskar gå upp eller ner i vikt är styrketräningen fantastisk. Jag har en kund som gått ner 21 kg sedan i augusti. Hon har fått jobba med övningar som engagerar flera muskelgrupper samtidigt och höga repetitioner. Det gör att hon bränner fett och ökar i muskelmassa samtidigt. En annan kund har gått upp 7 kg sedan i mars. Där har vi jobbat mer med renodlade övningar för en muskelgrupp i taget och legat på 6-10 repetitioner. Med olika upplägg och övningsval kan man med hjälp av styrketräningen nå de mål man vill.

-När du styketränar och kan se och märka av positiva förändringar, ökar också din motivation till att fortsätta träna. När du har kommit in i vanan av att träna kommer du per automatik även tänka på vad du stoppar i dig. Det kommer bli en positiv spiral. Jag har hitills i min PT-karriär inte satt någon klient på någon strikt diet. De har såklart fått ta del av allmäna rekommendationer men jag har haft tillförsikt till att gemene man vet vad som är bra att stoppa i sig och vad som inte är det. Den egna motivationen som kommer med att man börjar träna har lett till att de själva tar genomtänkta beslut av vad som åker ner i magen.  Resultat leder till motivation. Motivation leder till resultat.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.