Videoblogg: Bänkpress och raka marklyft

Dagens pass blev bröst och armar. Det är egentligen de enda muskler som känns okej och utan träningsvärk efter gårdagens pass. Fast armarna har jag lite träningsvärk i, men det fick gå ändå. Benen får vila helt den här veckan eftersom jag fick så ont i knäet efter långpasset i söndags. Det är fortfarande svullet och ömmar när jag böjer på benet.

 

Medan jag körde så passade jag på att filma några övningar. Det var så roligt så jag tappade fattningen lite och började filma allt möjligt. Jag kom till exempel på att det kunde vara bra att filma hur långt upp jag kommer i pik just nu, för att kunna följa min utveckling mot att komma hela vägen upp och så småningom stå på händer. Mycket sitter ju i huvudet för mig så att bara vara upp och ner är jättebra träning. Den filmen kommer inte upp här i bloggen men jag lade ut den på min Videofy Me-sida för er som är nyfikna.

 

Ni bad om lite fler basövningar så här får ni bänkpress och raka marklyft på film. För att få kontakt i bänken tycker jag det bästa är att sikta ganska långt ner mot bröstet så inte stången kommer ner för nära axlarna, då blir det mer triceps och framsida axel som jobbar. Självklart går vi ner hela vägen tills stången vidrör bröstet.

 

Raka marklyft skiljer sig från vanliga genom att benen är mycket rakare. Dock är de inte helt raka, som namnet låter påskina, lite böjda är de. Ryggen däremot är spikrak som vanligt, och axlarna långt tillbakadragna. Vill ni jämföra med vanliga marklyft så klickar ni på länken.

 

 


Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.
 annons