Skapa ditt eget gym

Gymmen är bra ställen att träna muskler, jovisst. Men du behöver inte alltid till gymmet för att få in lite träning i vardagen. Kanske gymmet är dyrt och ligger långt borta eller du vill prioritera frisk luft? Planera då din träning på ett annat sätt.

Jag bor på ett rätt så schysst ställe, med bra möjlighet till backträning, en lekpark och stadens anläggning för mattvättning nära. Att hitta ställen för att träna är inte så svårt med andra ord, men kräver ibland lite fantasi. Just idag får mattvättningsstället fungera som exempel på hur det alltid finns ställen som kan användas för träning. Dessa tre övningar är enkla att lägga in under en promenad eller löptur, ute med barnen i lekparken eller, ja, när du tvättar mattor.


Utfallsgång

Istället för att bara gå, lägg in lite utfallgång under promenaden eller löpturen. Du jobbar ordentligt med rumpan och låren och får upp flåset. Speciellt effektivt är utfallsgång i uppförsbacke, testa så ser du hur det bränner i musklerna efteråt. Se till att ta tillräckligt långa steg, så att du inte belastar främre knät för mycket. 

Dips från bänk

I denna övning jobbar du med triceps. Håll ryggen rak samt axlarna nere och se till att armbågarna pekar rakt bak. Övningen blir tyngre om du för fötterna längre bort från bänken, men försök ändå hålla rumpan nära bänken så att du faktiskt jobbar med armarna och inte "gungar" med benen. 

Planka med balansmoment

En stark core är A och O för att ha en vältränad core, och plankan borde därför smyga sig in på de flesta (om inte alla) träningpass du kör. Denna variant gillar jag själv väldigt mycket, eftersom den kräver att du verkligen hela tiden spänner din core för att gungan inte ska röra sig för mycket. 

Har du tips på bra uteträning? 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.