Åldern är ett sätt fast inte det bästa att grunda maxpulsen på

Fyra sätt att hitta maxpuls

TräningMAXPULSEN är högsta pulsen du kan uppnå under en aktivitet.

MAXPULSEN är ofta lägre vid simning än vid löpning. Det kan skilja 20 slag. Maxpulsen under cykling hamnar ofta mitt emellan simning och löpning. Skillnaderna kallas på träningsspråk att maxpulsen är grenspecifik.

MAXPULSEN säger inte något om hur vältränad du är utan hög eller låg är genetiskt betingad fast här ska tilläggas att mera vältränade är oftast bättre på att ta ut sig så deras uppnådda maxpuls blir normalt högre än hos glada motionärer som i maxpulstest viker ner sig tidigare när allt blir jobbigt utan att maxpulsen faktiskt nåtts.

MAXPULSTEST helst med utbildad testledare och alltid med frisk och motiverad testperson för rätt resultat. Efter noggrann uppvärmning körs testet på löpband eller testcykel med belastning som gradvis ökas av testledaren under 7–10 min till dess testpersonen inte orkar mer utan ger upp.

GISSA MAXPULS med hjälp av submaximal test: mät upp 1600 meter – gå 1200 meter i bra tempo för att bli varm – avsluta med att gå i maxfart 400 meter – notera pulsen under spurten – stanna och pusta ut – för att få ett bud på maxpulsen som visserligen bara är en gissning men ändå kan fungera rätt bra lägger du som är helt otränad till 40 – rör du på dig ibland lägg till 50 – är du aktiv motionär lägg till 60.

GISSA MAXPULS enligt formel där din maxpuls är lika med 220 minus din ålder. Formeln kan också ges lite mera tillkrånglat stuk fast grunden är alltid antagandet att alla föds med samma maxpuls som sedan minskar i takt med att åldern stiger. Alla 20-åringar har enligt formeln 220 minus 20 = 200 i maxpuls men om maxpulstest görs på en grupp 20-åringar blir resultatet i stället faktiskt en spridning av maxpuls mellan 170 och 230 så formeln är inte särskilt tillförlitlig och i takt med stigande ålder blir utrymmet för fel större och större.

RIMLIGHETSTEST kör ett träningspass i zon ett – pulsen på pulsmätaren bör då hos en motionär ligga kring 60–70 % av maxpuls – om du känner dig lagom ansträngd för ett långt distanspass i snacktempo stämmer värdet för maxpulsen du knappat in i pulsmätaren – men blir du när pulsmätaren visar 60–70 % av maxpulsen flåsig och slut är värdet du ställt in som maxpuls för högt – känns i stället 60–70 % av maxpuls enligt pulsmätaren som att flanera på Avenyn är maxpulsvärdet du ställt in för lågt.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.
 annons