Blir att räkna med 2011

Nya Tiagra känns helt rätt

PrylarNu blir Shimano Tiagra att räkna med: 10-delat till pangpris.

10-delade Tiagra finns med tre olika drivlinor:

Trippel: vevparti med tre klingor 50/39/30 tänder och tiodelad kassett 12-30 tänder: touring

Kompakt: vevparti med två klingor 50/34 tänder och tiodelad kassett 12-28: performance

Dubbel: vevparti med två klingor 52/39 och tiodelade kassetten 12-25: racing

(Mitt val blir trippel. Det är visserligen lite skämmigt att köra racer med trippel vilket uppvägs av att utväxlingar faktiskt blir väldigt bra med spridning mellan tung och lätt utan stora hopp.)

STI-reglagen ska vara helt nya, men påminner om gamla 105-gruppen, alltså med vajrar som inte är dragna under styrlindorna. Fönstret i toppen på respektive reglage som visar vilken växel som ligger i är typiskt Tiagra. Annars påminner reglagen i formen om senaste modellerna av Dura Ace, Ultegra och 105. Att greppvidden kan justeras med shims gillas av alla med små händer.

Viktigt!

En komplett grupp Shimano Tiagra med dubbelt vevparti - 52/39 - tiodelad kassett - 11till 25 - väger 2.726 gram vilket ska jämföras med Shimano 105 som väger 2.480 gram. Skillnaden 246 gram ligger mest i vevparti, 100 gram, och bromsar, 85 gram

(Mitt val trippel skulle väga 2.992 gram)

Tiagra

bakväxel RD-4600-SS: 256 g
bakväxel lång arm för trippel RD-4600-GS: 266 g
framväxel dubbel FD-4600-B: 105 g
framväxel dubbel lött fäste FD-4600-F: 89 g
framväxel trippel FD-4603-B: 132 g
framväxel trippel lött fäste FD-4603-F: 114 g
vevparti dubbel FC-4600 52/39: 943 g
vevparti kompakt FC-4650 50/34: 903 g
vevparti trippel FC-4603 50/39/30: 1105 g
reglage höger ST-4600-Rt: 258 g
reglage vänster ST-4600-L: 251 g
reglage vänster trippel ST-4603: 250 g
bromsar par fram-bak BR-4600: 375 g
kassett CS-4600 11-25T: 261 g
kassett CS-4600 12-28T: 310 g
kassett CS-4600 12-30T: 329 g
kedja 114 länkar CN-4601: 277

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.
 annons