Foto: Per Gustafsson

Färger och former med eget särdrag

Tidningen CyklaLisa-Stina är industridesigner. Det är hon, konstruktören Christer Almqvist och marknadsansvariga Johanna Smedberg som vi får tillfälle att prata med en vanlig tisdagsförmiddag på Cycleuorpe Sverige AB i Varberg.

Trion lättar på förlåten till företagets innovativa nav.

En sak är klar. Talar vi färg och form på cyklar av märket Crescent och Monark, eller om komponentutbudet från TEC och Spectra, är det inget som bestäms på en kafferast.

Tvärtom. Arbetet är minutiöst och högteknologiskt och utförs med ett väderkorn som sniffar upp exakt vad som gäller för stunden.

– Även om vi är en av de största aktörerna kan vi aldrig slå oss till ro. Vi befinner oss ständigt i bruset för att ringa in vad slutkunderna vill ha. Villar vi bort oss finns det konkurrenter som står på kö, inser Johanna krasst.

Men företaget trivs med hetluften. Det råder framåtanda.

– Generellt har branschen medvind vilket naturligtvis är jätteroligt. Många har upptäckt hur bra cyklingen är som motionsform. Man ser också mångfalden den har. Fler vill cykla helt enkelt. Det har blivit trendigt, konstaterar hon.

Utmaningen ligger i att dra fördel av det positiva tryck som bildats och tillgodose cykelfolket. Nya och gamla. Unga och äldre. Elitåkare och motionärer.

Kort och gott: du och jag.

 

Ansträngningarna är stora. En titt ute i fabriken vittnar om högsta ruljans och kliver vi tillbaka in i kontorsdelen stöter man på samma intensitet. Slående är framförhållningen. Almanackan säger 2015, men för utvecklingssidan är det 2017. Christer Almqvist, som är konstruktör, jobbar fram förändringarna i de framtida modellprogram som så småningom ska lanseras. Några prototyper är så långt komna att de provas av företagets testcyklister. Andra har inte lämnat Christers skärm.

Han flyttar datormusen över en skiss, tar tag i en punkt och förevisar hur lätt han omvandlar proportionerna. Genomskärningen är smidig att omdisponera.

– Det finns en trådmodell i alla storlekar. Det är grunden i geometrin. På så vis blir det rätt mått hela tiden, säger han, drar i ett ankare för att förlänga överröret och får omedelbart cykelns övriga dimension att följa efter.

Även om differenserna är små blir skillnaderna stora. Ökar man överrörets längd spär man på cykelns aggressivitet, men inkräktar i gengäld på stabiliteten. Generellt finns en strävan att hitta en medelväg. Attack och komfort ihop liksom.

Gaffelmåttet framkallar samma slags effekt. Det kan förefalla marginellt att ligga antingen precis under respektive precis över 70 grader, men Christer menar att smärre ändringar på vinkeln genast förändrar cykelns egenskaper:

– Det räcker med en grad för att en van cyklist ska känna skillnaden.

 

Det visuella hanteras lika grundligt. Lisa-Stina Pettersson har hållit i företagets produktgrafik i åtta år. Hon hämtar impulser och inspiration från miljöer såväl inom som utanför cykelvärlden. En aktuell stil inom exempelvis heminredning kan smitta av sig när det gäller färg, mönster och typsnitt på en passande cykelmodell.

Men hon har en solid bas att stå på – och utgå från.

– Fördelen är att vi har en tydlig egenfärg. Den ska vi vara rädda om. Cyklarna kommunicerar Crescent tack vare orange. Färgen är så vedertagen att alla associerar den till märket, påpekar Lisa-Stina.

Vitrosa Giga Comp-cykeln, som blivit en stor säljframgång, kan förvisso uppfattas som ett avsteg, men Crescentidentiteten är omisskännlig. Vilket går igen inom alla segment. Lisa-Stina pekar på dekoren på en annan cykel. Den utgörs av översta delen av bokstaven t i Crescents logotype. Fiffigt och sobert.

– Men nu har den grafiken gjort sitt. Den har hängt med i tre år. Det är dags för uppdatering. Inför nästa år kommer vi använda ett annat formspråk, förklarar Johanna Smedberg.

Det är ingen vågad gissning att Lisa-Stina är fullmatad med idéer.

– Det gäller att hitta rätta uttrycket. Grafiken finns där för att lyfta fram märkets kännetecken, resonerar hon.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.
 annons