Foto: Jonas Lind

Så gör du: Frivändning!

Tips/TräningFrivändningen är en bra övning för att utveckla explosivitet.  Den är komplex och kräver en hel del teknikträning innan man kan få ut allt vad den kan ge. Det ställer stora krav på koordination, rörlighet och styrka. Frivändningen är en del i tyngdlyftningens stötmoment och är det effektivaste sättet att flytta en vikt från marken till axlarna.

Att det är en så bra övning för fotbollspelare och andra idrottare har att göra med att det är samma kraftriktning om man vill hoppa högt eller springa fort vilket alltså är rakt upp. Så frivändningens explosiva rörelse kan alltså hjälpa en fotbollsspelare hoppa högre och springa snabbare.

 

Här ser vi Felicia "Felle" Karlsson göra en styrkefrivändning på 43 kilo. Hon är mitt i en längre serie av teknikträning med ett lyft varje minut på minuten där hon försöker fokusera på stångens bana så nära kroppen som möjligt. Och att sträcka färdigt i kroppen innan armarna böjs.

1 kommentarer till artikeln

1972 • Kiruna
#1
20 april 2015 - 17:20
"This video is no longer available because the uploader has closed their YouTube account."
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.
 annons