Alternativ träning – Crossfit

I en sliten industrilokal med tung oljedoft finns ett gäng entusiaster som öppnat ett eget träningsställe. De brinner för Crossfit. Tränaren förklarade det som tung träning i grupp som blandar det göttigaste från olika träningsformer. Jag har tränar på gym i många år och aldrig varit helt övertygad. De övningar man gör utförs aldrig i verkliga livet och resultatet blir därefter. Man blir stel och stark. I Crossfit vill man ha god rörlighet, uthållighet och styrka. Tränaren understryker att det ska vara roligt och att man tillsammans ska pressa sig lite längre för varje pass. Han förklarar på bredaste värmländska att man använder sig av många olika redskap, kettlebells, vikter, stänger, ringar, löpning. På hemsidan står det att CrossFit är ett styrke- och konditionsprogram byggt på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet.

Vi är en stor grupp, minst 20 personer som sökt oss hit. Vi får nästan inte plats. Efter uppvärmningen visar han grunderna med enkla övningar. Sen kör vi tre rundor av 400 meter löpning, wallball, chins och swings. På tid. Bra sporre. Det är riktigt, riktigt tungt och även riktigt roligt. Idag värker hela kroppen. Alltid ett gott tecken. Jag gillade mixen av löpning och övriga övningar.

När det gäller träning tror jag att en fiende är att fastna i samma mönster. Göra samma saker på samma sätt gång efter annan. Man behöver variation. Men behöver utveckling. Man behöver utmaningar. Förbättras. Jag kommer definitivt återkomma till Crossfit. Hur utmanar du dig själv?


Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.