Träna som en professionell idrottare på liten budget

Oavsett om du är en ung fotbollsspelare med drömmar att en dag gå med i en av de stora klubbarna, eller om du bara vill komma i form så är proffsens träningsupplägg ett bra ställe att dra inspiration ifrån. Du har nog många frågor angående proffsens nästan supermänskliga fysiska förmågor. Hur är det möjligt att täcka 10-15 kilometer per spel och sedan gå och träna nästa dag som om ingenting har hänt? Som med alla träningsformer finns det såklart vissa grunder som alltid måste täckas. Följande fem aspekter är någonting varje träningsschema som har med fotboll att göra borde följa, oavsett syfte, intensitet och struktur. Tänk på att även om du inte är sponsrad av ett online casino företag som exempelvis IFK Göteborg kan du fortfarande träna som en professionell fotbollsspelare genom att följa tipsen i den här artikeln.

Planera veckovis

I ett typiskt veckoschema ser fotbollsklubbarna till att alla spelare följer ett schema som ser till att de är i toppform till helgen. Denna cykel följs av nästan alla stora klubbar världen över. Du kanske inte kan följa varje detalj i deras schema, men man kan alltid hitta inspiration och övergripande riktlinjer. Om du till exempel inte har vänner som är villiga att springa fotbollslöprundor med dig varje dag så får du helt enkelt anpassa din träningsmodell utefter din egen förmåga. Tanken är dock att du ska vara i tipptopp-form på lördagen så att du kan lägga ditt största träningspass där. Därefter ska du återhämtningsträna på söndag och måndag, följt av lite mer intensiva träningar på tisdag och onsdag. Återhämtningsdagen eller helt enkelt vilodagen ligger på torsdag, och på Fredag kör du ett lågintensitetspass. Oavsett om det är långdistanslöpning eller cykling så kan du applicera detta träningsschema, och kanske modifiera lite. Du hittar fler tips för intensiv konditionsträning för fotbollsspelare här.

Fokusera på benen

Benen är fotbollsspelarens viktigaste tillgång. Så det är inte svårt att förstå varför fokuset måste läggas på dem. Det finns oändligt många övningar för ben som inkorporerar kardiovaskulär träning. Saker som cykling, löpning och cross-trainer stärker benen samtidigt som du får en stabil träning för ditt hjärt- och kärlsystem. Men några isoleringsövningar måste också läggas till för maximal effekt. Squats och marklyft kan vara två bra komplement om du gillar viktträning. Dessa övningar kan också utföras med båda stång och hantlar. Om du inte har tillgång till något av detta kan du alltid göra lunges, vilket arbetar samma muskelgrupper. Många repetitioner ger fotbollsspelare sin omtalade muskelstyrka och snabbhet.

Blanda upp träningen

Vid det här laget kanske du börjar se ett mönster. Fotbollsspelare får inte starka ben genom att bara spela fotboll, utan behöver också komplettera huvudarbetet med specifika träningsknep. Samma princip gäller för resten av kroppen. Fotbollsspelare kan dra nytta av stark bålstyrka för att lättare hålla båda benen på jorden, armmuskler för att förhindra skador vid tacklingar och när de ramlar samt ryggmuskler för ökad stabilitet och för att skydda ryggen. Aerobiska övningar som yoga och pilates kan också vara bra för att underlätta läkningsprocessen.

Ta återhämtningen seriöst

Efter en match så brukar professionella fotbollsspelare ta ett isbad och ha på sig kompressionsband för att maximera blodtillförseln och således syretillförseln i musklerna. Söndagen och måndagen efter en lördagsmatch brukar innehålla lugna träningspass som är designade för att få bort kvarliggande träningsvärk. Oavsett om du sprungit ett maraton, spelat en lång fotbollsmatch eller åkt kajak i sex timmar är återhämtningsprocessen väsentlig. Om du ger 100% varje dag kommer du till slut att skada dig. 

Sömn och träning

Det är helt omöjligt att prestera på topp om du inte fått tillräckligt med sömn dagen innan, eller om du helt enkelt har en dålig diet. Du borde minst få ungefär åtta timmar sömn om dagen och ha en diet som matchar din träningsform och dina mål. En fotbollsspelare måste äta extra mycket kolhydrater och proteiner, den tidigare för att återhämta sig och orka med de långa passen, och den senare för att underlätta muskelbyggnadsprocessen.

Även om du kanske aldrig blir en professionell fotbollsspelare genom att träna som en, så kanske du iallafall blir en hälsosammare person med bättre vanor. Kanske blir ditt liv lite enklare. Att träna kommer onekligen att ge dig mer kraft under dagen, vilket kan hjälpa dig att bygga ett mer stabilt familjeliv, eller kanske en bättre karriär.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.