Resan är målet

Förfall och vägen tillbaks?

Vad hände?

2017 var jag i min bästa form sedan tonåren. (dvs ca 25 år sedan J) Cyklade Vätternrundan och genomförde ett antal andra löp- och cykellopp. Inga märkvärdiga lopp eller resultat men en bedrift och seger för mig utifrån min tidigare fysiska status. Då som 45-åring hade jag efter ett antal förslappade år tagit tag i såväl fysisk aktivitet som kosthållning. Gick på ett drygt halvår ner ca 20 kg i vikt. Tränade så gott som dagligen och mådde bättre än jag kunde minnas att jag nånsin gjort.

Sen hände någonting…. Inte över en natt men sakta men säkert kom verkligheten ikapp under senhösten/vintern 2017/18. Nytt jobb och nya arbetstider gjorde att jag fick svårt att få rutin i träning, började slarva med maten osv. Blev ofta uteluncher i stället för matlåda. Inte sällan snabbmat osv…. 2018 har i övrigt präglats av förkylningar, infektioner, stress, viktuppgång och mindre av fysisk aktivitet. Vad som är hönan och ägget av detta kan så klart funderas över men sanningen är trots allt att det endast är jag själv som kan ta tillbaka kontrollen över mitt liv.

Övergripande målet med träning och kost är såklart en bättre hälsa och att kunna leva ett liv där jag förhoppningsvis får vara frisk med möjlighet till god hälsa längre. Jag känner en stor skillnad på kroppen nu när jag gått upp ca 15 av de 20 kg jag gick ner 2017. Rörlighet, fysisk förmåga, ork osv är allt betydligt sämre nu än för ett år sedan.  Vikt är ju inte alltid ett mått på hälsa och något som kan vara kontroversiellt men för att kunna vara så fysisk som jag vill så behöver jag vara lättare för att skona knä och andra leder.

En viktig morot för mig är lopp. Jag tycker det är fruktansvärt kul att delta i motionslopp. Tyvärr har jag inte varit form att genomföra så många under senaste året. Men tanken är att det ska bli ändring på det. Att ha mål i form av ett lopp blir en god hjälp till motivation. Nästa stora mål för mig är Vasaloppet och för att kunna genomföra det behöver jag bli lättare, skaffa mig bättre kondition samt bli en bättre skidåkare. 

Verktygen är något förenklade:

  1. Kost med riktig mat lagad med bra råvaror. Dvs. inga halvfabrikat eller skräpmat.
  2. Daglig fysisk aktivitet – vilodagar från intensivare träning ska åtminstone bestå av promenader.
  3. Sömn – Se till att gå till sängs på kvällarna i stället för att fastna framför TV- eller datorskärm.
  4. Specifikt vasaloppet: Delta i träningsgrupp och följa träningsprogram från träningsgruppens coach.

Lätt som en plätt – eller hur?

Min resa mot Vasaloppet och en bättre hälsa är tänkt att delge er på denna blogg. Målet är en sak men som Karin Boye diktade: det är vägen som är mödan värd. (kanske något förvanskat)

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.
 annons