Nya muskler och framsteg, bortglömd kost.

Igår kom snön och det med besked. Trots detta blev det ett långpass. 13 km är jag uppe i nu. Har ju skrivit att jag sprungit 14,5 tidigare men det var med min gamla mätare i telefonen och jag tror inte att den stämde. Jag var väldigt trött efteråt men nöjd. Det gick inte så fort och det berodde mycket på att jag fick håll när det var ca 3 km kvar och det ville inte släppa förrän de sista 100 metrarna. Men jag har chans att förbättra distansen denna vecka.

Enligt mitt löpschema så springer jag varje långpassdistans två gånger. Mest bara för att bekräfta att jag faktiskt klarar av det och att det inte bara var en lyckoträff och att jag sen ökar på och sen går in i någon vägg. Sakta men säkert går det framåt. Har också sprungit backintervaller två gånger nu. Det är jättekul! Tänker lite mer på flåset och pulsen nu än innan. Jag tänker mer och mer på tekniska grejer, eller vad jag ska kallade nu, än vad jag gjorde i början. I början bara jag sprang för att det var kul men jag hade ingen riktig koll på min utveckling. Mycket pga att min avståndsmätare var lite väl positiv. Det är fortfarande kul att springa men de tekniska delarna ger det en till dimension som jag också gillar. Men jag försöker att inte analysera sönder allting, vilket jag lätt skulle kunna göra. Det skulle nog ta bort lite av glädjen och jag skulle kanske börja känna efter lite för mycket i benen osv.

Om jag inte redan gått igenom mitt löparschema så ser det ut som sådant att jag springer intervaller en gång i veckan, långpass en gång i veckan och tempopass varannan vecka. Tempopassen är på stisdagar, intervaller tisdag eller torsdag och långpass på lördagen. Ganska klassiskt upplägg. Sen kör jag utöver löppassen två pass med cirkelträning plus övningar jag fått av min PT och ett pass PT small group. Det kan variera lite vilka pass jag kör på gymmet men tre gympass i veckan i alla fall. Detta kommer jag köra på fram till Varvet och sen kommer jag minska på löpningen, färre löppass och kortare löppass. Istället kommer jag lägga in lite mer styrka och rörlighet. Skrev lite om detta i mitt förra inlägg.

Mina styrkepass börjar ge utdelning också. Det satt långt inne men nu börjar jag känna att de ger effekt. Inte bara i löpningen utan också i vardagen. Axlarna och ryggen är bättre och jag har fått en betydligt bättre hållning. Min hållning var urusel och jätteful innan. Axlarna var långt framskjutna och ryggen krum. Nu orkar jag bära upp mig själv. Benen är också starka men där är inte skillnaden riktigt lika stor. Jag har alltid varit stark i benen, skillnaden nu är att jag känner musklerna i låren. Det är fortfarande tufft att göra höftlyft på ett ben. Jag känner mig överlag mer tonad i kroppen men det är långt kvar innan jag får någon definition av musklerna. Min fettprocent ligger på 33 så jag har fortfarande för hög procent men med tanke på att den legat på nästan 50 % så är det betydligt bättre.

När jag ändå är inne på det, hur går det med mat och vikt då? Jo, jag är fortfarande nära min målvikt. Ca 2,5 kg kvar. Har slarvat lite med maten men på det hela taget ok. Det blev en hel del avvikelser i London men jag gick inte upp något. Jag borde nå målvikten innan mitt nästa coachsamtal som är innan påsk. Ska väga mig idag bara för att se ifall långpasset spelar någon roll på vikten.

En annans sak kring min vikt som kom upp på mitt senaste coachsamtal var att jag faktiskt har 5 kg övervikt när jag nått min målvikt. Vi kom överens om att jag ska försöka hålla ”målvikten” över sommaren och sen kanske gå ner de sista 5. Det känns bra. Då får jag liksom öva lite på att hålla vikten innan jag är ”helt färdig” med min viktnedgång. Jag fick frågan av min coach hur jag tänker kring min kosthållning i nästa upptappningssteg. Jag kommer ju dra ner på måltidsersättningarna men jag har helt ärligt inte tänkt på det alls. Jag blev lite ställd när jag fick frågan. Så nu blir det till att fundera ut vad och hur jag vill äta i framtiden. Som sagt, det här med kost och viktnedgång har blivit lite sekundärt för mig det senaste. Jag vill mest bara prestera träningsmässigt.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.