Vasacoachen

Dags att blåsa upp årets Vasaloppsbubbla - hur laddar du?

Hur brukar du ladda upp inför ett Vasalopp?”

image

Jag har åkt Vasaloppet 6 gånger och jag har gjort nästintill samma upplägg varje år. Kolhydratsladdning med nästan överdrivet mycket pasta plus carboloader i form av sportdryck torsdag-söndag. Till en början är det enkelt, men framåt lördagseftermiddagen har känslan gått över till en uppsvälld michelingubbe som får gå och tömma blåsan stup i minuten. 

Är det någon mer som känner igen sig? 

Nu säger jag inte att detta upplägg har varit dåligt, tvärtom. Det har faktiskt varit framgångsrikt i mitt fall. Men i takt att jag har blivit mer vältränad och snabbare på skidorna, så har jag också läst och funderat hur jag ska göra inför årets lopp.  Under det senaste året har jag kört en rad olika träningspass & tävlingar där jag har testat olika uppladdningar. Hallands Ultra 50 km, långpass över tre timmar på rullskidor och framför allt alla tre seedningslopp jag har kört nu sista månaden.  Så jag känner mig väldigt klar och redo för att dra igång årets Vasaloppsuppladdning. 

Veckan innan -  Jag kommer fortsätta äta som vanligt men kommer välja en kost som innehåller lite mer kolhydrater. Jag går över från mina vanliga fullkornsprodukter till mer lättsmälta produkter som ljus pasta och vitt bröd. Dessa dagar innan Vasaloppet har jag alltid en flaska vatten nära till hands. Det är väldigt viktigt att du dricker mycket, eftersom kolhydrater binder vätskan i kroppen.   

image

Förutom detta har jag druckit 1 dl rödbetsjuice/dag över en månads tid. Detta ska jag givetvis fortsätta med fram till Vasaloppsstarten. Rödbetor innehåller nitrat, som påverkar din syreupptagningsförmåga och återhämtning positivt. Mer om rödbetans påverkan kan du läsa och lyssna på här, Prestera Mera

image

Torsdag: Resdag upp till Tandådalen där vi storfräsare från Halmstad Skidklubb ska bo under helgen. 

Fredag: I år gör jag dock något nytt från tidigare år. Jag gör äntligen debut i Stafettvasan och detta förstås med Halmstad Skidklubb. Jag har fått äran att köra förstasträckan, alltså från Berga By till Mångsbodarna (24 km). Det ska bli riktigt häftigt att sticka iväg i sitt eget tempo direkt från start och dessutom få känslan att ligga långt fram i startbacken.  Direkt efter målgång i Mångsbodarna blir det vidare färd ner mot Mora. Vi i laget siktar högt och har en målsättning att staka in på en topp 10-placering. 

Efter loppet fortsätter uppladdningen mot Vasan. Förutom vanlig mat, tar jag nu till sportdryck från Umara, detta får att bättra på återhämtningen men också att börja ladda på glykogendepåerna. Det är samma sportdryck jag kommer ha på söndag.   

Lördag: Vallning, skidtester, VM-tittande från Lahti och övrig mental uppladdning. Kvällen kommer nog mest bestå av vallanojja och trökig melodifestivalen i bakgrunden, precis som vanligt helt enkelt.  

Söndag - Vasaloppsmorgonen  

  • Frukost 1: (Tidig morgon eller mitt i natten, ni får avgöra själva)
     kl. 02:30.  Gröt, äppelmos, polarbrödskivor med skinka och ost, apelsinjuice och en halv kopp kaffe. Här gör jag ett gäng extra mackor och tar med mig i ryggsäcken som jag har med till start. Det är ju faktiskt mer än 4 timmar kvar till start. 

  • 05:30 Kö till startfållan (led 2): Redan kl. 5 på morgonen ringlar sig köerna lång in till de olika startfållorna. När ni ändå har lagt ner så mycket tid, planering och pengar för Vasaloppet har du också råd att gå upp en timme tidigare en dag om året. Det kan göra otroligt mycket, både i tid och placering, att stå i bland de främre än de sista i ditt led.   

  • Frukost 2 - Kl. 06:00:  I lugn och ro tar jag mina extra mackor och till detta tar jag 2 dl rödbetsjuice för att skölja ner de torra skivorna.  Detta gör jag när skidorna äntligen är på plats och jag har kommit in i värmen igen,

  • Uppladdning - Kl. 07:00: Starkblandad sportdryck från Umara. 
    En timme innan start sitter jag troligtvis kvar i bilen eller inne i vasaloppstältet och värmer mig. Men nu är det dags att väcka igång kroppen. 

Detta var lite kort om min uppladdning inför Vasaloppet. Nästa inlägg kommer handla om min energiplan under loppet. Var, när och hur ska jag ladda på och hur ska jag fördela koffein/icke koffein under loppet. Innan detta inlägg hoppas jag dessutom kunna skriva en kortis om söndagens tävling och om min 7e plats Åkulla Skimaraton. I skrivandet stund (fredag) har jag ännu inte återhämtat mig helt från tävlingen, så det var verkligen en bra urladdning. 

Men fram tills dess - hade gött och lycka till alla ni som åker  Kortvasan, Tjejvasan och  Öppet Spår.  

Skickar med en bild från kontoret på Skidarenan - Passa på att åka en sväng i spåren - efter helgen är det sannolikt slut på skidsäsongen för den här gången.Idag fredag är det dessutom dag 50 med skidspår på skidarenan för den här säsongen. Rekord för oss och med tanke på hur varmt det varit i år så är vi både nöjda och stolta.Varmt välkomna till en härlig avslutning på vintern 2017!

 
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.