Vasacoachen

Vasacoachens bästa tips inför Vasaloppet - Intervju med Umara

Med en månad kvar till Vasaloppet har du säkerligen börjat tänka lite på hur du ska genomföra loppet. Vilken valla är det som gäller? Hur många stopp ska jag ta? Är jag stark nog? Frukost eller inte? Tänk om magen spökar…

Vi har intervjuat Viktor ”Vasacoachen” Johansson för att du ska få lite tips inför loppet för att undvika onödiga misstag.

Läs hela intervjun här

image

Vad har du för tidsmål på årets Vasalopp?

Jag har framför allt ett placeringsmål som är topp 1200. Jag tycker det är både mer rättvist och roligare att titta på placeringen. Men om jag tittar på förra årets lopp så var tiden 5:25 för en 1200 placering.

Ditt bästa tips för att kunna njuta av loppet?

Ladda upp mentalt och förbered dig på hur loppet kommer bli. Jag använder mig mycket utav visualisering de sista dagarna innan loppet. Då går jag igenom allt. Frukosten på morgonen, bussen till starten, lämna in skidorna, väntan och uppladdningen innan start samt hela loppet bit för bit. Jag tänker alltid Vasaloppet i etapper och fokuserar endast på nästa kontroll. Jag tittar aldrig på de stora kilometerskyltarna som visar hur långt det är kvar till Mora, utan jag tittar på de små siffrorna som visar distansen till nästa kontroll.
 
Fästvalla eller inte? Vad kör du själv med?

Jag har alltid kört med fästvalla och kommer göra det även i år. Det är framför allt backen i början som skrämmer mig först med tanken på att bara staka. Däremot hur mycket, och hur lång fästzon jag lägger på, beror helt på vädret. Om jag tittar tillbaka på förra årets lopp hade jag bara bra fäste i drygt 15 km, sen var det stakning som gällde. Det klarade jag av, så tanken att enbart staka blir väl större och större, men inte att jag redan innan start bestämmer mig för att köra på blanka skidor (utan fästvalla).
 
Hur lägger du upp din träning dagarna innan tävling?

I år kommer jag vara på Skid-VM i Falun och titta på 3-milen och 5-milen, som går helgen innan Vasaloppet. Bara det är ju en grym uppladdning. Träningsmässigt räknar jag med en del skidpass på snö dagarna innan. Några längre och lugnare pass, men framför allt ett lite kortare tempopass med några snabba intervaller, troligtvis på torsdag/fredag innan man börjar fixa skidorna med valla osv.
 
Hur äter/dricker du under loppet?

Dagarna innan loppet äter jag på som vanligt. Lite mer kolhydrater i varje måltid, plus att jag dricker mer vatten. Timmarna innan loppet äter jag en rejäl frukost, brukar vara gröt, bröd, juice och något ägg. Sen tas det alltid med en extra macka som jag kan ta närmare start. I år kommer jag ladda upp med Umara Intend 45 minuter innan start, jag har blivit positivt överraskad över denna produkt. Under loppet dricks det blåbärssoppa vid kontrollerna och i år kommer jag ha med mig ytterligare sportdryck från grabbarna på Umara. Ju närmare Mora man kommer desto fler energidepåer blir det. Allt från skoterraggare som bjuder på avslagen cola till lilla flickan som matar dig med en apelsinklyfta
 
Nämn ett misstag du gjort och tagit lärdom av som du vill dela med dig av till våra läsare?

För två år sen var det fruktansvärt svårvallat, vilket visade sig för många. Antingen hade man ett jäkla glid, eller ett alldeles för bra fäste. Jag hade det sistnämnda och fick nästan staka i nerförsbackarna. Under detta lopp kämpade jag med negativa tankar hela tiden. Jag tänkte bara på mina dåliga skidor, hur alla gled om mig, hur mycket tid jag tappar osv. Jag kom ihåg att jag sa till mig själv: ”Jag skiter i tiden, det får ta den tid det tar. Till Mora ska jag ända, det är ju där jag ska sova”.. Det var riktigt jobbigt! Men när jag väl kom i mål och när jag hade kollat in mina tider, så åkte jag på bra ändå. Jag tog placeringar och jag tog in på klockan hela tiden. Detta tog jag som en lärdom. Om jag skulle veta detta under loppet, hade troligtvis mina negativa tankar inte existerat och varit ett sådant problem,  jag kanske till och med hade motiverats och blivit mer taggad av detta.

Jag tog min mentala träning till en ny nivå inför förra årets Vasalopp. Jag skrev upp fraser som jag rabblade upp (både tyst och högt), jag visualiserade hela Vasaloppsdagen (från morgon, till omklädningsrummet efter målgång) samt att jag åkte loppet och pussade medaljen mentalt (efter några gånger kände jag faktiskt den kalla medaljen mot mina läppar). Dessutom jobbade jag med tankestopp, vilket innebar att jag satte igång de här positiva fraserna, så fort någon oro, rädsla eller något annat negativt kom upp. Det här kommer jag även göra inför årets Vasalopp.

Tror du inte på det du ska göra, då har du redan innan start en lång uppförsbacke du ska bestiga.

http://vasacoachen.nu/

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.