v 8-9 träningsresa

Tjoho, nu är jag hemma igen och ska skriva mig ett litet blogginlägg.
Börjar med att sammanfatta v. 8-9.

v.8
Måndag:  Löpning hem från jobbet, 7,55 km
Tisdag: Löpning hem från jobbet, 7,75 km
Onsdag: vila
Torsdag: 45 minuter Pulshöjande styrka med PT-Jocke
Fredag: vila
Lördag: Välkomstjogg Mallis 8,22 km
Söndag: 7,28 km morgonjogg + 9,1 km kvällspass, snabbdistans
Totalt: 39,9 km

v.9
Måndag: 10,15 km Morgonjogg
Tisdag: vila
Onsdag: Morgonlångpass 13,52 km + kvällsjogg 10,65 km
Torsdag: Morgonjogg 9,1 km + kvällsjogg 7,65 km
Fredag: Morgonjogg 5,68 km
Lördag: resedag
Söndag: vilodag
Totalt: 56,75 km

Träningsresan/semestern
Lördagen:
Landade vid lunchtid och kom fram till hotellet, packade upp och gick sedan och åt lunch.
ca 20 grader och sol. Shorts och t-shirt och lunch på uteservering i solen! Njutbart.
På eftermiddagen sprang jag sedan en välkomstjogg längs strandpromenaden. 8,22 km.
Helt underbar strandpromenad. Det var så skönt att springa ett par meter från det blåa havet! Med solen i ögonen och i korta tajts och linne! Riktigt härligt pass, bara njutning!

Söndagen:
Två pass stod på schemat. Först blev det en morgonjogg då jag sprang åt andra hållet på strandpromenaden :) Här kom man efter ett tag ut en bit och sprang längs med klipporna där stranden tog slut. Riktigt vacker natur! 7,28 km Morgonjogg.
På eftermiddagen stod det snabbdistans på schemat. Jag körde längs strandpromenaden eftersom det var platt och lättsprunget. totalt blev passet 9,1 km varav 5 km snabbdistans i 6.12-tempo!! Jag börjar få upp lite tempo i kroppen igen! Två riktigt sköna pass denna soliga dag med 20 grader!

Måndag:
Idag blev det en härlig morgonjogg på 10,15 km, det var lite svalare idag, bara 14 grader, men soligt.
Sen var resten av dagen ledig från träning så vi åkte in till Palma. Där blev det minst en mils promenad! Gick runt och kollade på vackra byggnader och hamnen, hittade en kanontrevlig liten bar med uteservering där det blev ett glas vitt vin! 22 grader visade en termometer i stan.

Tisdag:
Vilodag på schemat och utflykt!
Vi tog först buss in till Palma och sedan ett gammalt charmigt trätåg som gick genom bergen! Både genom tunnlar och på smala höga broar! Utsikten var helt fantastisk! Vi klev av i byn Soller. Här var det glasspaus och sedan hittade vi en vandringsstig mot Port Soller. En liten åsnestig genom apelsinlundar och en bit upp i bergen. Det blev säkert en 10-12 km promenerat innan vi nådde ner i hamnen där vi åt en härlig lunch bestående av stekt ris med kyckling och ananas som serverades i en urholkad ananas! Supergott! Sen blev det bussen tillbaka på eftermiddagen. Vilodag från löpning men väldigt mycket promenerat!

Onsdag:
Ytterligare två pass på schemat.
Halvlångt pass på morgonen, 13,52 km i skönt 6.50-tempo sen ett lite raskare 10,65 km pass på eftermiddagen då jag sprang in till Katedralen i Palma och sen tog vi bussen tillbaka.

Torsdag.
Benen börjar kännas lite slitna, två pass på schemat men inga tuffa pass utan mest sightseeing jogg i närområdet. 9,1 km på morgonen och 7,65 på kvällen. Kvällspasset var tungt, benen riktigt trötta och alla km börjar ta ut sin rätt.

Fredag:
Målet för veckan var att nå minst 80 km löpning. Jag stapplade ur sängen på fredagens morgon med riktigt stela och trötta ben. Satte på mig skorna och kände hur benen skrek "NEJ, ska vi springa nu igen, är du inte klok!!" Jag räknade ihop vad jag sprunigt och insåg att 4,33km saknades för att nå målet på 80 km, så det var bara att säga till benen att jajemen igen ska vi springa. Vi måste ju säga hej då till strandpromenaden. Så ut på strandpromenaden bar det. Huvaligen så det blåste. Riktigt hårda vindar slet i mig så det kändes som jag skulle blåsa av vägen! Helt tokigt vilken blåst!! Och kall blev jag då jag inte hade kraft i benen att springa särskilt snabbt, speciellt inte i de hårda vindarna. Jag vek av strandpromenaden och in på smågatorna i byn för att komma bort lite från vinden. Det hjälpte lite grann bitvis men det blev ett riktigt jobbigt pass, inte njutbart alls som de övriga passen, detta var mer ett pass jag bara genomförde för att nå mitt mål!  5,68km visade klockan då jag var tillbaka på hotellet och snörade av mig mina Asics för sista gången denna resan.
På eftermiddagen var vi iväg på en sista utflykt och det blev ytterligare ca en mil promenerat!

Totalen blev: 81,35 km löpning på 6 dagar! Fördelat på 9 pass.
Jag är supernöjd med det och det faktum att jag inte fått ont nånstanns trots den rejält ökade mängden kilometer. Jag springer normalt runt 30 km i veckan! Så det var en rejäl push denna vecka! Skönt att känna att benen klarar det. Och det känns som en bra uppladdning inför Skövde 6-timmars som väntar på lördag!
 Nu blir det bara nåt lätt kort pass i veckan och i övrigt ge benen tid att återhämta sig och ladda!!
Jag är nöjd och glad med resan. Många kilometer sprunga, många kilometer promenerade! Många vackra vyer och goda måltider! Jag kan verkligen rekomendera Mallis som träningsresmål. Temperaturen såhär års är riktigt bra för löpning. Det har varit mellan 15-20 grader på dagarna, neråt 8-10 på kvällarna.
Inget sol och badväder men helt underbart att springa i!!

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.