Löparbloggen - Jakten på bättre tider

Summering och en blick framåt

Fick en briljant idé för någon minut sedan. Alla elitlöpare slutar ju sin säsong just nu. Dom summerar året som gått och påbörjar uppbyggnadsträningen inför nästa säsong. Själv är man ju enbart en simpel motionär, men för att jag ska öka min motivation och känna att jag kommer någon vart så ska jag göra samma sak.

Summering av säsongen som gått - 2012/2013:

2012/2013 började med en bra mix av löpträning och hockeybockey. Jag försökte se hockebockey-matcherna som intervallpass och försökte därmed oftast att springa långa och lugna distanspass för att inte få för stora benmuskler. Det fungerade riktigt bra. I början av 2013 så körde jag några hårda intervallpass och ett fåtal halvmarapass för att topp formen. Som bäst var jag i mars då jag sprang Seedningsloppet inför Göteborgsvarvet. Klockan stannade på 42:26, men jag kände efteråt att det fanns mycket mer att ge. Det var dessutom köbildning hela första kilometern. Under april månda så var jag lite för motiverad och sprang för mycket, trots känningar i benhinnorna. Den 20:e april sprang jag Kungälvsloppet - 20 km. Direkt efter målång kände jag att något var fel. Jag haltade. Kunde sedan inte springa utan smärta på 2,5 månader.

Loppet då foten brast...

Jag gjorde ett försök på Göteborgsvarvet men bröt efter 4 kilometer. I samma veva köpte jag en moutainbike och började cykla för att hålla igång konditionen. Sakta men säker kunde jag sedan börja löpa. Först bara 5-6 kilometer och sedan vila 5 dagar. Sedan succesivt lite mer. Sprang ofta med mina bröder i lugn pratfart (5:30 min/km) vilket gjorde att jag återhämtade mig bra.

Säsongen avslutades med Handelsbankenloppet i Stenungsund. Öppnade loppet bra och hade tänkt försöka springa under 40 min. Första 5 km gick på 20:40 och då kände jag att jag hade ganska mycket mer att ge, men vid 7 km kom väggen, vilket förmodligen berodde på att jag inte tränat tillräckligt.

I det hela taget så var detta en riktigt dålig säsong, men lärorik. Har gjort om min löptekning helt och hållet genom att analysera videofilmer av mig själv när jag springer. Efter lite teknikträning och ännu mer filmande så har jag nu ett mycket bättre löpsteg och som dessutom är mer skonsamt för fötter och ben. Har även lagt in en del styrketräning på schemat för att orka hålla hållningen bättre när jag springer.

Säsongen 2013/2014:

Kroppen känns bra, löptekniken är bra, motivationen är hög, och jag har ett par nya skor. Köpte Nike Free 3.0 - riktigt sköna. Använder dom på intervallpassen och ibland - trots att jag inte borde - på långpassen. Annars använder jag ofta mina Nike Pegasus på långpassen. Dom börjar dock bli slitna och jag funderar på att köpa dom senaste Pegasusen, då dom är riktigt mjuka och goa att springa i.

Jag tränar just nu 3 pass i veckan. Korta intervaller, långa intervaller och ett distanspass. När hockeysäsongen börjar så blir det nog Långa intervaller och distanspass som gäller. Siktar åter igen in mig på Seedningsloppet i Göteborg inför Göteborgsvarvet. Nu SKA jag under 40 min, så är det bara. Sedan blir det försiktigare träning för att maxa formen inför Göteborgsvarvet. Då är målet under 1:30.

När jag ser tillbaka på 2013/2014 så vill jag känna att jag tränat lagom mycket, slagit mina personliga rekord på alla distanser och att jag är i bra fysiskt form. Vem vet, kanske testar på någon ny rolig tävling, typ Stockholm Maraton eller Lidingöloppet. Det vore skoj!

Tack och hej för den här gången!

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.