Påsktrissen- häng med!

Jag läser hos Coyntha om en jätterolig äggjakt som kommer pågå hela påsken. Betty skriver om träning hela påsken och jag ler medhållande. Det påminner mig om de julaftonslöpningar jag brukar köra, och får mig att vilja göra en påskutmaning för mig själv. Jag funderar en stund och bestämmer mig för att fokusera på löpning och att tre pass blir lagom.

 

Utmaningen består av att bocka av vart och ett av nedanstående löppass. Jag har hela påsken på mig, dvs från imorgon skärtorsdag till måndag, annandag påsk. De tre passen som ska bockas av är:

 

- korta intervaller. Jag kommer basera detta pass på intervaller som är 40, 30 och 20 sekunder långa, med halva tiden gåvila mellan varje. Jag kör det ihop med min löpgrupp imorgon kvällså det bör jag ju inte kunna missa, om inte magsjukan gör ett återbesök och jag tvingas ställa in.

 

- distanspass. Vad distans är för dig avgör du själv, för en del är det fyra kilometer, för en del åtta, för en del 12. Jag kommer att sikta på omkring milen gissar jag på. Kanske passar detta bra på lördag morgon, när sambo och bebis fortfarande sover?

 

- 3 kilometer maxfart. Det här passet blir finalen i mammautmaningen för mig, ni vet den som Sofy arrangerar. Om ni tycker tre kilometer är för kort så går det ju bra att förlänga passet, till exempel genom en extra lång uppvärmning eller nedvarvning, eller kanske genom att köra 2*3000 meter intervall med 1 km lätt jogg emellan? Jag kommer värma upp två kilometer innan och varva ned ungefär lika långt. Söndag kanske? Eller måndag?

 

Utöver detta tänkte jag hinna med ett pass på gymet för att göra sluttesterna i de andra två delarna i mammautmaningen, maxtest burpees och armhävningar. Det passet räknar jag dock inte in i trissen, där är det löpning som ligger i fokus.

 

Häng med om du vill!

 

lätt distans fitnesscoachen


Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.