Effekten av kolhydrater på prestation, hur var det nu?

ntressant forskning från Schweiz. Man ifrågasätter lite hurvida kolhydrater verkligen har en ergogen effekt när de används under träning/tävling. Detta då en oerhört stor majoritet av de studier som gjorts inte motsvarar verkliga situationer, istället så mäter man t ex saker i ett fastande tillstånd, konstant belastning genom hela testet, mäter tid till utmattning. Kort och gott inget som efterliknar en riktigt tävlingssituation.

Att inta socker i ett fastande tillstånd borde ju rimligen ge en energiboost. Att mäta tid till utmattning är sällan något man tävlar i, istället gäller det oftast att ta sig från en punkt till en annan så snabbt som möjligt. Konstant belastning sker också väldigt sällan då man tävlar pga faktorer som väder, underlag, taktik,  medtävlande osv.

Så man beslutade sig för att leta efter studier som kollade på just tävlingsliknande situationer...


http://www.johnnysellven.com/2013/03/effekten-av-kolhydrater-pa-prestation.html

2 kommentarer till inlägget

HR
1972 • Stockholm
#1
4 mars 2013 - 22:29
Om man kikar på Patrik Vermes upplägg med ultraintervallerna så frossade han ju högoktanigt mellan intervallerna och klarade 37min i snitt på 8 x 10km. En grym prestation - man ska ju komma ihåg att detta var nu under vintern och suboptimalt underlag.

Den prestationen tror jag i princip hade varit omöjlig utan kolhydrattankning mellan milpassen och det "bevisar" ju iallafall att kolhydrattillförsel möjliggör ett fortsatt mycket högt energiuttag under så lång tid som UI pågår med mycket lite tid i återhämtning mellan passen.

Jag undrar på vilka premisser vissa studier genomförs och om de kanske ibland genomsyras av ett önskat resultat - både för och emot. Dessutom så vet man ju inte alltid om de personer de använder i korttidsstudier med ett fåtal inblandade alltid är praktiskt tillämpbart "across the board" på idrottare.
1981 • Örebro
#2
5 mars 2013 - 09:27
Tycker studien inte var så revolutionerande, kolhydrater är det bästa bränslet då man vill springa snabbt. Nackdelen är ju att dom tar slut vilket innebär att man måste tillföra det på något sätt.

Kör man UL så är det ju rätt tydligt att det är en aktivitet som pågår över 70 minuter dessutom, så att inte inta massor av lättillgänliga kolhydrater i det läget känns dumt. Förutsatt att målet är att springa så snabbt som möjligt.

Men massor av studier, oavsett vad det gäller för tillskott, mäter oftast resultaten i tid till utmattning. Det är väl det stora problemet, hur många har egentligen användning av det i praktiken?

Sen är det som du tar upp också så att resultat oftast skiljer sig beroende på vilken nivå man ligger på. Flera tillskott tenderar ju att hjälpa sämre tränade rätt mycket, medan de har liten eller ingen effekt på riktigt vältränade.
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.