Ladda inför maratoncykeln

Du har väl börjat ladda nu inför lördagens maratoncykel? Det kommer bli vårens höjdare, garanterat. 3 svettiga timmar väntar tillsammans med en massa träningssugna cyklister ledda av Anne-Lee timme 1, Kattis timme 2 och så skrapar jag ihop retserna timme 3. Vi kommer få diverse energi tillskott under passet så som bananer, bars mm.

Det är lite du kan tänka på nu så här innan för att du ska få ut så mycket som möjligt denna dag. Satsa på att äta en rejält två till tre timmar innan för att du ska dra nytta av energin. Maten bör inte vara för fet, utan i stället bestå av massor av kolhydrater och en ordentlig portion protein. Har du möjlighet så stoppa i dig något litet ca 30 min innan start så bör vara ett lättsmält mellanmål med fokus på kolhydrater, både snabba och långsamma.

Är du osäker på hur din kropp kommer reagera så kan du ta med dig något eget energitillskott. Ta i så fall något med hög kolhydrathalt, det är viktig, eftersom musklernas energidepåer utgörs av glykogen som består av just kol hydrater, det vill säga sockermolekyler.

Tänk oxå på ditt vätskeintag redan innan passet.

2 timmar före träning. Drick ca 5 dl vatten för att cellerna skall hinna ta upp vätskan och för att överbliven vätska skall hinna kissas ut innan träningsstart. När du sedan kissar bör du kontrollera att urinet är genomskinligt – då är du välhydrerad.

10-20 minuter före träning. Drick 2-3 dl vatten eller sportdryck nu när vi ska hålla på längre än 60 minuter. Denna mängd vätska kommer inte att leda till urinbildning eftersom njurarnas aktivitet stängs av under fysisk aktivitet.

Glöm inte att dricka under passet heller, små klunkar ofta istället för en stor då och då. Du bör få idig mellan 1-2 L i timmen.

Likadant efter passet så tänker du på att fortsätta dricka, ska du följa med ut och äta efter passet så löser vi väl drickat lätt ;) Dricker du inte efter passet så försämrars återhämtningen rejält.

Vi ses på cyklarna (rätt förbereda)

Claes


Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.