Mumma för stela muskler

Allt detta gjorde jag idag! :-)

Jag har inte varit på Bikramyoga sedan mitten av september. Och då var det menat som en comeback efter ett långt uppehåll. En comeback som alltså bara blev en enstaka gång. Verkligen inte bra. Den som har läst bloggen ett tag vet att jag hyser någon sorts hatkärlek till Bikram. Varje pass är en nära-döden-upplevelse, men ändå går jag gärna dit. Jag började med Bikram förra hösten när jag hade problem med plantar fasciit och ville framför allt mjuka upp fötterna. Men fick ju resten av kroppen på köpet.

Bikramyogan ser alltid exakt likadan ut. Inget förändras utan det är alltid 26 positioner och 2 andningsövningar som upprepas två gånger under ett pass som alltid är 90 minuter långt. Därför är det lätt att känna sig hemma om man går på Bikram på olika ställen i världen. Alltid precis likadant.

Och även om det nu är nästan fyra månader sedan jag var på ett pass så var det lätt att hänga med. Värmen i rummet gör att det känns tungt att andas och alla övningarna är extremt tuffa. Samtidigt gör värmen musklerna mjuka och följsamma. Jag som känt mig så stel hela hösten förvånades över hur smidig jag ändå var. Ibland händer det att man nästan känner sig svimfärdig och lärarna brukar säga att det viktigaste är att kunna vara kvar i det varma rummet. Ibland får man lägga sig ner och bara andas medan övriga deltagare gör de olika övningarna.

Men för mig gick det riktigt bra idag! Inga svimningstendenser utan jag lyckades genomföra samtliga övningar riktigt bra! Och känslan när man lyckas hålla balansen och sträcka ut i en svår position är svårslagen! Jag gick därifrån  mycket nöjd och har redan bokat in ett nytt pass på fredag!

Efteråt har jag varit noga med att dricka mycket vatten och jag tog en resorb också för man svettas ju ut några liter under passet... Vad har ni tränat idag?

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.