Samma modell finns även med helsvart ram

Rose Carbon Pro RS-3100

PrylarTest. Rose Carbon Pro RS 3100 är ett elegant och välkomponerat paket som väger 7,6 kg inklusive Di2 batteri och Shimano Ultegra Di2 komponenter, 3T Ergonova Pro styre, Fizik sadel, DT-Swiss hjul och Continental GP4000S däck; det kan bara bli bra! Och jag blir inte besviken när jag äntligen kliver på och börjar känna efter...


Rose möter kronhjort

Första rundan med Rose var 72 km genom Lund, Södra Sandby, Vombsjön och Genarp med CK Lunedi en försommarkväll i maj. Trots att ramen känns styv är den mycket skön att cykla på. Di2 växlingen fungerar perfekt i alla situationer. Vi rullar på i mellan 32-37km/h i en frisk motvind, och jag testar och att trycka på lite extra; vevpartiet med BB90-standard visar ingen som helst tecken på svikt.

Sittställningen är bra, 3T styre är min favorit, så jag känner mig som hemma, men av någon anledning känns styret "bättre" än min egen Ergonova, och väl hemma försöker jag mäta om det finns någon skillnad med min egen cykel. Inget som jag kunde hitta, och jag vet inte hur jag skall förklara det, men det måste vara kombinationen cykelns geometri, sadel och styre som är så väl avstämda.

Det är inte ofta man testar panikmanöver med en ny cykel, men just denna tisdagkväll fick jag möjlighet att göra det. Medan vi rullar på i 38 km/h på vägen genom Vombs skogsområde springer plötsligt en fjolårs kronhjort förbi oss i skogen alldeles intill vägen.

Utan varning gör hjorten en 90 graders sväng rackt ut i vägen och kraschar med ledarna i klungan. Tre man vurpar, hjorten slås ner och klungan på 20 man panikbromsar och manövrerar för att undvika kaoset.

Hjorten kommer snabbt på benen igen och försvinner i skogen, medan Markus som först krockade med älgen sitter kvar vid vägkanten och misstänker att nyckelbenet är bruten. Ambulans tillkallas och Max stannar kvar och ordnar transport för Markus cykel medan vi andra smått chockade fortsätter rundan.

Testat och klart: bromsarna och styrningen funkar bra i paniksituation.

Resten av rundan blev snabbare när vi kommer i medvind, och när vi närmar oss Lund snittar vi mellan 40-45km/h. Jag gör en spurt till St Råby kyrka bara och cyklen svarar direkt, men efter de första 6 milen hade jag inte väntat mig något annat.


Rose i Eslöv Gran Fondo

Nästa runda med Rose blir Eslövs Grand Fondo 137 km tillsammans med FTC Höllviken CKs VR sub10 grupp. Vi testar Vätternfarten och satsar på en snittfart på 31,5 km/h.

Först när vi kommer till backarna kan jag släppa loss, och se vad cyklen går för. Jag brukar cykla med låg kadens och uppför Lotta på åsen var kadensen mellan 50-60 medan pulsen var uppe i 183. Låg kadens sätter mycket press på vevpartiet i uppförbacke, men återigen fanns inget tecken på svikt och jag lyckas ta mig förbi många cyklister på väg uppför Lotta.

Nerför Lotta kommer vi upp i 60km/h på halvdåliga vägar; Rose tar upp stötarna extremt bra så att man lätt kan hålla kontrol över cykeln även i dessa hastigheter.

Resten av vägen tillbaka till Eslöv går som på räls, till det börjar regna 20 km från Eslöv. Vi gör några svänger och jag kan konstatera att Continentals däck greppar bra i regnet, däremot krävs det mycket tryck för att få stopp på DTs hjul när fälgarna blev våta. Ett par kilometer senare blir det en vurpa intill vår klunga och fem man dras ner, men vi lyckas hålla oss undan, och med ett kilometer kvar slutar regnet och till slut spurtat vi över målet.


Detaljer att fixa

Väl hemma efter Eslöv Gran Fondo konstaterar jag att bakhjulet är platt, vilket det inte var vid målet. Jag sätter igång att reparera punkan och ser att DT har valt en mycket märklig snabbkoppling, som inte alls är snabb. Hade jag behövt byta i en tävling hade DTs kopplingar tagit 30 sekunder extra. Här krävs det riktiga snabbkopplingar.

Sedan till slangen, en bagatell i helheten, men Rose har valt Contintenals Supersonic inneslangar, som har ett dubiöst rykte, och nu får jag bekräftat varför. Pysspunkan ligger 1 cm från ventilen, på insidan av fälgen, monterad från fabriken. Inget tecken på något som kan ha orsakat hålet och eftersom det ligger direkt mot fälgen kan det inte var en klämskada, alltså undvik Continental Supersonic.


Sammanfattning

Rose Carbon Pro RS är en riktig pärla, snabb och lätt med endast ett par mindre och lättfixade skavanker.


Video från Eslöv Gran Fondo tagen med GoPro Hero2 monterad på styret - tryck på ändra kvalitet till HD (under lilla kugghjulet i menyn)


Fakta om Rose Carbon Pro RS-3100

Ram: High Modulus Aerospace Carbon Fibre T30/40, H.O.C-Technology, indragna vajrar
Ramstorlekar: 51 / 53 / 55 / 57 / 59 / 61 / 63 cm: testad storlek 55 cm
Gaffel: RS Modulus Concept Fullcarbon 1 1/8" - 1.5"
Styrlager: Rose Oversize, integrerat
Hjul: DT Swiss RS1550
Finish: UD-carbon, shiny-white/UD-carbon
Kassett: Shimano Ultegra 6700, 11 - 28 (compact) eller 12 - 25 (double)
Däck: Continental Grand Prix 4000 S, 700 x 23 c
Vevparti: Shimano Ultegra 6700 glossy-grey, med Press-Fit BB, compact 50/34 eller double 53/39
Framväxel: Shimano Ultegra glossy-grey Di2 6770
Bakväxel: Shimano Ultegra glossy-grey Di2 6770
Bromsar: Shimano Ultegra glossy-grey Di2 6770 STI
Sadelstolpe: Rose RS-180 Carbon
Sadel: Fizik
Styre: 3T Ergonova Pro Oversize
Styrstam: 3T ARX Pro, oversize
Vikt: ca. 7.4 kg (+/- 5%, Storlek: 57 cm, compact, utan pedaler)
Pris: 23.232 kr (plus frakt)

8 kommentarer till artikeln

Jonas Svanström
1971 • Eskilstuna
#1
31 maj 2012 - 10:29
Hastighetsmätaren och kadens och kartan så väldigt kul ut! Är det någon programvara ?
1966 • Hässleholm
#2
31 maj 2012 - 16:24
Michael, hur bedömmer du geometrin på ramen? Är det mer åt sportiga hållet eller mer åt motionärshållet?
Och hur är du själv konstruerad, lång eller kort överkropp?
Leif Åström
1954 • Lund
#3
31 maj 2012 - 18:12
Räknar man på geometrin enligt formeln tyska tidningen Tour kör med så lutar modellen lite åt det sportiga hållet vilket jag som normalt kör motionärsstuket också kände av vid provsittning (var jag som vände på styrtappen:-)
Anders Raiting
1962 • Umeå
#4
31 maj 2012 - 23:01
Vilken storlek på ramen har Du? 55 cm, eller?
Leif Åström
1954 • Lund
#5
1 juni 2012 - 08:19
Testcykeln Michael kört på = 55 cm
Leif Åström
1954 • Lund
#6
1 juni 2012 - 10:11
Är ca 180 som Michael men har kortare ben och sitter lite drygt fyra cm lägre på samma cykel.
Jonas Svanström
1971 • Eskilstuna
#7
1 juni 2012 - 11:35
Och jag är 176cm och har en SL2000 55cm och ligger på 75 cm =)
1967 • Limhamn
#8
1 juni 2012 - 11:50
Hur funkar Dashware?

Tar man filmen från sin kamera och filen (typ .gpx) från sin GPS och stoppar in i Dashware och så genererar den filmen med hastighetsmätare etc.?

Då måste klockorna vara mycket väl synkade i de olika enheterna för att detta ska bli bra?
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.