Kom igång med matdagbok!

KostHar du några matrelaterade bekymmer, vill du reda ut något i din kost eller bara bli mer medveten om vad du stoppar i dig och få en översikt över ditt matintag? Då är matdagbok ett bra och enkelt verktyg som gör att du får allt du äter svart på vitt.

 

Att föra matdagbok går ut på att du skriver ner vad du äter. Du kan skriva matdagbok på olika sätt – beroende på vad just du vill få ut av den.

Du kanske vill få en överblick för att undersöka varför du inte går upp eller ner i vikt, för att reda ut någon intolerans eller något annat som har med kosten att göra som du inte riktigt vet orsaken till. En matdagbok gör att du blir mer uppmärksam och reflekterar mer över vad, när och varför du äter.

Du kan välja hur noggrann du vill vara och registrera ditt kostintag på olika sätt beroende på dina mål med dagboken. Du kan välja att skiva i form av menyer – endast livsmedel och dryck. Du kan välja att uppskatta mängden med olika mått, t.ex. dl, msk, en näve osv. Vill du vara ännu noggrannare kan du väga alla livsmedel. Detta kan vara lite ansträngande men är det bästa om du till få ut så mycket som möjligt av dagboken.

Är du medveten om dina bekymmer med kosten så kan du t.ex. välja att bara fokusera på dessa. Småäter du t.ex. mycket mellan måltider kan du välja att bara anteckna det du käkar mellan huvudmåltiderna. Är problemet att du äter alldeles för mycket framför tvn på kvällarna kan du t.ex. välja att endast skriva ner detta osv.

Vill du däremot reda ut någon intolerans eller ta itu med något annat problem med kosten du inte vet bakomliggande orsak till eller lämna din matdagbok, för en mer grundlig undersökning, till en näringsexpert så är det viktigt att du antecknar allt som åker in i munnen. Var så ärlig och noggrann som möjligt – då kommer du få ut maximalt av din matdagbok.

Väljer du att föra dagboken för bara dig själv kan du analysera vanor, mängd och matval. En näringsexpert kan göra detta på ett djupare plan och kolla närmare på t.ex. fördelningen mellan olika näringsämnen, måltidsordningen, variationen och balansen i ditt kostintag.

 

KOM IGÅNG MED MATDAGBOKEN SÅHÄR:

Skaffa ett anteckningsblock eller skriv ut formulär här (länka) som kan vara till hjälp.

Skriv ner:

  • Datum
  • Tid – när du äter
  • Mat och dryck – Skriv så utförligt som möjligt, ex. vitt bröd, fullkornsbröd, ost 28 %, kokt skinka, mjölk 3 % osv. Glöm inte smaksättare, matfett till matlagningen, såser och andra tillbehör som t.ex. sylt, ketchup och mjölk i kaffet. Ska du göra en ännu djupare analys av din matdagbok är det viktigt att skriva om du äter livsmedlet rått eller tillagat då näringsämnena kan skilja sig åt beroende på tillagningsform.
  • Mängd – ex. msk, dl, näve, st, gram, en tunn/tjock skiva mm.

Andra grejer du kan anteckna är:

  • Känsla – hur du mår när du äter. Du kan t.ex. anteckna detta genom smileys – ledsen, neutral eller glad, eller genom ord som ex. ledsen, arg, stressad, glad, uttråkad mm.
  • Symtom – vill du reda ut en intolerans kan det vara viktigt att skriva ner så fort du får några symtom så du lättare kan kartlägga din intolerans.

Tips: Anteckna vad du äter direkt efter intag då det är lätt att glömma av eller under/överskatta i efterhand. Att ha med sig anteckningsmöjligheter överallt underlättar, t.ex en anteckningsbok i väskan eller mobilen.

 

Så. Nu är du redo att börja skriva matdagbok. Och kom ihåg, ärlighet är nyckeln till framgång! 

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.