Kom igång med transportcyklingen!

TipsDu får lite ljus på dig, du slipper trängas på bussen och du får frisk luft. Ja, ja, ja. Det låter hurtigt. Men transportcykling är himla toppen. Vi har rotat i forumet och hittat medlemmarnas bästa tips för er som är sugna på att börja!

Visst, en racecykel är kul. Men det är absolut inget krav! Du kan lika gärna plocka fram din vardagshoj, så länge den är någorlunda körduglig.

Och klädmässigt? Om du ska cykla långt är det bra att investera i ett par cykeltajts. Jacka och byxor som bara är vindtäta på framsidan är också bra. Det ökar ventilationen och minskar risken för att bli sjuuuuukt varm.

Klä dig gärna i lager så att du kan dra av dig kläder om du blir för varm. Men ta helst av dig kläder innan du blir FÖR varm, hellre än efter.

Tunna kläder är bra. Hellre frysa de första kilometerna och bli varm, än att klä dig för varmt.

Underställ! Naturmaterial transporterar bort fukt bra, håller dig varm och gör under mot dålig lukt. Så välj hellre det än syntetunderställ.

Buff! Ha den om halsen, där det ofta drar kallt. Det finurliga är att man kan dra upp och täcka delar av ansiktet som annars kyls väldigt mycket av fartvinden. "Mina buffar är gjorda av merinoull och är väldigt tunna. De stör inte särskilt mycket under hjälmens remmar", skriver en medlem.

En cykelryggsäck är väldigt smart att ha. Någon form av packning behöver du ofta ha med dig. Ombyte, matlåda eller laptopen. Köp en ryggsäck som är vattentät så slipper du få panik om det börjar regna.

Om du ska cykla i stadstrafik gäller det verkligen att du är uppmärksam. Håll nere hastigheten (så slipper du dundra rakt in i en bildörr som slängs upp framför dig, till exempel) självsäkert och signalera vad du tänker göra. Se till att ha ögonkontakt med andra!

2 kommentarer till artikeln

Magnus Billberger
1968 • Falun
#1
30 oktober 2014 - 14:04
Fram till för 9 år sedan var cykeln det givna fordonet för huvuddelen av mina vardagtransporter. Sedan blev det flytt och betydligt längre till jobbet vilket lett mig till en mängd nya insikter om den vardagliga cyklingen. Det är onekligen lite tuffare att cykla över 2 mil enkel resa jämfört med 4 km som jag hade tidigare. Genom att på olika sätt uppgradera utrustningen så har jag dock kommit en bra bit på väg mot daglig pendlig även under mina "nya" förhållanden.

Uppemot en mil så kan man pendla på nästan vilken cykel som helst även om det alltid är trevligt med åtminstone en handfull växlar. Ska man resa längre så börjar dock saker som komfort och snabbhet få större betydelse. Ska man sitta av 2x30 minuter eller mer om dagen så tycker jag man ska vara lite generös mot sig själv i valet av cykel.

Oavsett cykel så är underhållet av densamma något som man bör ta på allvar. Välpumpade däck, alla rörliga delar i rent och välsmort skick gör skillnad. Annars riskerar du att i värsta fall slösa bort 20-30% av din energi på att övervinna onödig friktion. Med rätt redskap så är det inte särskilt besvärligt att hålla cykeln i bra bruksskick: Trasor mm för rengöring, smörjmedel, en uppsättning verktyg, ett par pumpar och lagningsgrejjer för punka bör alltid finnas lätt tillgängligt.

Ett alternativ till ryggsäck är en eller två riktiga packväskor. Jag har ett par rejäla doningar som är vattentäta och som har en praktisk bärrem så att de är lätta att ta med.

Jag vill också slå ett slag för en bra belysning. För egen del föredrar jag batterilampor som man enkelt kan ta loss och det är inte dumt att ha en extra uppsättning lampor hemma, särskilt om det är fler i hushållet som cyklar.

Den som börjar räkna lite kommer nog snabbt fram till att det inte är helt gratis att hålla sig cyklandes och jag kan vittna om att det alltid finns någon ytterligare pryl som man kan vilja komplettera med. Ska man vara ärlig så bör man nog räkna med några tusenlappar om året i cykelrelaterade utgifter. Detta behöver dock ställas i relation till vad man kan spara i genom att avstå andra transportmedel och många gånger finns det inte heller anledning att betala någon gyminrättning för att få svettas. Enligt min bedömning så sparar jag själv 2-3 kr per cyklad km vilket ger mig en besparing på uppemot 10000 kr/år.
1967 • Mysinge
#2
31 oktober 2014 - 02:16
Smörja fötter och ansikte på morgonen, gärna med något med olivolja i. Hjälmmössa under säg 10 C.

Ingen buff tycker jag själv. Hindrar luftväxlingen, och jag gillar inte tryck över halsen.

Tror både chefen och försäkringsbolaget hellre ser en dator på jobbet och en hemma, än att man tar med på cykeln eller i bilen.

Följ trafikreglerna. Antingen ser bilisterna dig och då dras all cykling över en kam, och bilkramarna har stor makt i vår usla tid, eller så ser dom dig inte...
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.